Hej hej.
Jag har en ljusslinga med en vanlig stickkontakt på, som jag skulle vilja hänga upp i taket och undrar om det funkar att skarva om sladden med en "vanlig" tak-kontaktssladd. Ljusslingans kontakt har endast två likfärgade sladdar på sig. Den verkar vara seriekopplad. Funkar det tror ni? Hur gör jag...?
 
Ja, det funkar, bara du vet vad du gör så.
 
Hmm, jo men det var väl lite det jag frågade :)

Edit: På taksladden sitter det en sockerbit med två hål, en vanlig sladd köpt på IKEA.
 
Agent Orange skrev:
Hmm, jo men det var väl lite det jag frågade :)

Edit: På taksladden sitter det en sockerbit med två hål, en vanlig sladd köpt på IKEA.
Koppla ihop ena tråden från slingan med den bruna på kontakten och den andre med blå på kontakten men det blir snyggare utan sockerbit så om du köper en lös kontakt och kopplar med slingans trådar direkt i kontakten på dom två skruvar som sitter på stiften så kan det bli bra också.
En sockerbit som ligger öppen är varken snyggt eller för den delen säkert om någon får för sig att hoppa upp i taket och pilla lite.
Alternativt så fixar du ett "blindlock" som man spänner fast utanpå takuttaget, fjädern spänner i kroken, då döljer du hela chabraket.
 
  • Gilla
Tant Blå
  • Laddar…
Tackar Glufsglufs. Ska kolla upp detta :)
 
No problem, lycka till.
 
Du säger visserligen att det sitter en stickkontakt på slingan. Du syftar på en vanlig kontakt för vägguttag nu va och inte någon lågspäninngshistoria?
 
Bjurran skrev:
Du säger visserligen att det sitter en stickkontakt på slingan. Du syftar på en vanlig kontakt för vägguttag nu va och inte någon lågspäninngshistoria?
Det sitter aldrig kontakter på lågspänningsgrejerna.
 
Med lågspänningshistoria ... är det med transformator o sådär?
 
Japp, lågspänning innebär trafo (ljuskällor på 12V) men sitter det en vanlig stickkontakt så är det 230V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.