Hej,

Vi tänkte sätta 12v-led i trädkronan för att få ljus som strilar ner mot marken.

- Hur kan vi dra kabeln upp längs stammen? Ska vi klamra? Material i infästningen?

- Förslag på "gummiremmar" som inte stryper trädet som vi kan fästa armaturen i?

Tack
 
Är det för att fästa armaturerna som du tänker? Hur ska vi i så fall fästa kabeln längs stammen?
 
Eftersom du ska ha 12V-belysning är det i stort sett fritt att göra som du vill.
Jag har dragit vanlig svart SKX-kabel upp till en webb-holk, kabeln klamrad med vanliga märlor, efter några år bytte jag till en slang, då trädet stam växer och kabeln började sitta lite i spänn.
Slangen är lite mer flexibel, dock kanske inte så diskret,
 
OK, tack för tipsen.

Kan det funka att sätta limpunkter istället för spikar längs med stammen?
 
Jag skulle söka en lösning som inte riskerar minsta åverkan på träden, t.ex mjuka och följsamma band, absolut inte spik, rep, ståltråd, lim.
 
P pjop skrev:
OK, tack för tipsen.

Kan det funka att sätta limpunkter istället för spikar längs med stammen?
Det tror jag inte fungerar, ytan är för skrovlig, fuktig och smutsig för att lim ska fästa.
Några små spik längs stammen på ett stort träd har ingen betydelse.
 
Nej spik i träd är inge bra, varken för träd eller såg, hur små de än är.
 
För en såg är dom inte bra, men ett rejält träd med tjock bark tar ingen skada av 10 mm metall i barken enligt mig.
Skulle dock inte ge mig på att spika i ett nysatt fruktträd.
 
Lite off topic men...

Vore det inte bättre med en lampa i marknivå som lyser upp trädkronan underifrån?
Så trädkronan i sin tur kan reflektera ljuset ner mot marken.
 
Vi gjorde som KOW föreslår ovan, alltså en led-spot på mark som kan riktas mot ekens stam/grenar, blir bästa effekten om du frågar mig, och enklaste installationen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E etompau skrev:
För en såg är dom inte bra, men ett rejält träd med tjock bark tar ingen skada av 10 mm metall i barken enligt mig.
Skulle dock inte ge mig på att spika i ett nysatt fruktträd.
Jo man kan ju fundera över sannolikheten för att någon någonsin kommer att sätta i såg i trädet, trädets art och dess tålighet mot spikar, spiken längd, trädets värde etc. Eller så kan man följa den enkla tumregeln inga spikar i träd.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tänk på att träd växer, spik är nog en dålig lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.