Hej forumet!

Vi har en skjutdörr till vårt gästrum, som inte går att låsa.

Nu skulle vi vilja göra den låsbar på något sätt. Dörren är en Dooria "Addera".

Någon som har något bra tips? Jag har googlat lite både på haspar och på andra lås. Det är svårt att veta vad som kommer passa.

En snygg hasp skulle kunna vara en lösning, men jag vet inte hur bra det fungerar på en skjutdörr?

http://www.specialbeslag.se/reglar-haspar/hasparoverfall/kasthakebathasp-1

Det bästa kanske skulle vara något i stil med denna:

http://www.specialbeslag.se/las/laskista-4249

men hur vet jag om den passar?

Jag tänkte höra runt med lite låssmeder också, men jag har alltid fått så bra tips och förslag från byggahus, så jag tänkte jag skulle fråga här också!
 
Haklås ska du ha. Vi köpte våra hos fellersson.
 
Rakt och bra svar! :D Uppskattas!
 
  • Gilla
Pksn
  • Laddar…
Hur monterade ni det? Gjorde ni det själva? Hur valde ni ut en modell som skulle passa? Fick ni liksom karva ur dörren själva, eller finns det nån sorts standard för sånt här?
 
andersjm skrev:
Hur monterade ni det? Gjorde ni det själva? Hur valde ni ut en modell som skulle passa? Fick ni liksom karva ur dörren själva, eller finns det nån sorts standard för sånt här?
Vi fick borra ett hål i dörrbladet för handtaget.
20160318_101919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wow! Det där såg supersnyggt ut!!

Vart har ni köpt det där snygga infällda vredet? Eller är det ett nyckelhål? Hursomhelst ser det superschysst ut.

Vi har som ett nyckelhål istället, men det sticker ut ur dörren, så att man måste öppna försiktigt för att det inte ska slå i sidan på springan där dörren åker in när man öppnar dörren.
 
Vi köpte det hos fellersson i Växjö. Fast det är sällan vi behöver använda vredet pga att det är ett privat master bathrum 😊
 
Du råkar inte ha ett artikelnummer eller i varje fall en benämning på vredet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.