Jag håller på att göra om delar av köket och är snart framme vid att sätta kristallmosaik över bänkskivan och 50 cm upp på väggen. Har nu lite funderingar innan jag sätter igång:

1. Behöver jag stryka ett tunt lager vit fix och låta det torka in om ytan som ska sättas redan är gipsputsad, sedan bredspacklad och primad? Poängen är väl att färgskillnader i underlaget inte ska lysa igenom? Det är ju redan vitt nu..
2. Vilken form och storlek på fixkam? Det finns ju fyrkantigt och trekantigt tandade, vilken är att föredra? 3mm eller 5mm?
3. Hur behandlar man hörn? Där diskbänken sitter ska det sättas mosaik på 3 väggar, alltså två inåthörn och 2 öppna avslut (Diskbänken/bänkskivan sitter så att säga inkapslad mellan 3 väggar). Hur behandlar jag de inåtvända hörnen? Silikon? Bygga upp med fix? Har köpt våtrumssilikon i samma ljusgrå nyans som mosaiken och fogen.
4. Hur gör jag vid eluttag som ska sitta mitt i mosaiken? Det är redan hål i väggen och inkopplat men hur fäster jag själva höljet bäst och hur sätter jag mosaiken runt om?
5. Vad menas med att förskjuta arken? Läser överallt att de ska förskjutas för att inte få ett rutmönster, men fattar inte vad det betyder. Bildinstruktion någon?

Tacksam för svar!
 
1. Tror inte du behöver dra på ett lager fix under. Du använder ju vitt fix och det kommer att täcka underlaget.
2. Du skall ha en fixkam som gör ett tillräckligt tjockt lager. Prova gärna på en lös spånskiva eller något. Har du för tjockt lager med fix tränger det upp i mellanrumen mellan mosaiken. Beror också på storleken på din mosaik. På de enskilda stenarna alltså. När jag satte mosaik använde jag kam för att få rätt tjocklek och sedan slätade jag till med en bredspackel eftersom jag hade mosaik som var ca 12x12 mm.
3. Försök använda så lite silikon som möjligt. Om det är stabila väggar som inte rör sig kan du foga som vanligt med fog i hörnen. Silikon blir lätt missfärgad och kan mögla.
4. Du måste montera bort vägguttaget från dosan och montera en förhöjningsring så att doskanten kommer ut till kanten på mosaiken.
5. Det är lätt att man får ett mellanrum mellan arken som är olika stort. Det går bra att sätta arken efter varandra om du är noggrann. Ibland skall man ta ark från minst tre olika kartonger också eftersom de kan vara olika. Se din monteringsinstruktion.

Använd gärna en krysslaser när du sätter mosaiken. Underlättar att få det rakt då. Jag har nyss satt 60 ark i ett badrum men annars är jag en amatör på detta.
 
Tack för svaret!
1. Då kör jag på som jag tänkt.
2. Ska prova på en lös skiva, har aldrig satt mosaik innan så jag vet inte vad ett tillräckligt tjockt lager är. Men visst drar jag på fixet med en vanlig bredspackelspade och sedan drar jag kammen igenom? Mosaiken är ca 2*2 cm.
3. Ska jag försöka foga ytterhörnen också?
4. Så jag sätter mosaiken runt om och kollar med dosan så att den täcker, var får jag sedan tag på en förhöjningsring? Och vad är det?
5. Fick ingen monteringsinstruktion till min mosaik för 1000 kr/kvm. Står bara att jag ska ha vit fästmassa på kartongen...

Funkar det inte att köra vattenpass? Köket är uppdelat så den största ytan som kommer sättas är 120*50 cm.
 
Det funkar med vattenpass men krysslaser är dock bättre men har man inte det så kör man med vattenpass!
 
Om du har så små plattor måste du platta till fixet med en bredspackel eller köra med väldigt små tänder innan du sätter mosaiken. Annars blir det inte slätt.
Det finns lister för ytterhörn om du vill ha ett fint avslut.
Dosan till eluttaget är alltså den som sitter kvar i väggen när du har tagit bort det. Du måste alltså ta bort själva locket men även insatsen där elkablarna är inkopplade. Förhöjningsringar till dosan har de bland elmaterial på byggaffärer. Bryt alltid strömmen innan du skruvar av locket. Är du osäker så kontakta en elektriker.
Det funkar bra med vattenpass men killar gillar leksaker och då är krysslaser ett måste :).
 
T
Vad är det för snack om förhöjningsringar? Det är ju bara att skruva bort uttaget och strömställaren och sedan sätta tillbaka utanpå mosaiken.
 
Jag struntade i förhöjningsring. Funkade bra utan.
Jag använde 4 mm kam, slätade inte ut fixet, fungerade bra.
Jag skulle strunta i krysslaser/vattenpass och använda befintlig bänk som referens (om den är rak i bakkant). Man vill väl ha en jämn fog längst ned. Om bänken bågnar så får man tänka till.
 
Ändrar mig lite, håller med handysmurf "Om du har så små plattor måste du platta till fixet med en bredspackel ..." . Om plattorna är tunna så kan 4 mm fix sticka genom.
 
Så om jag förstår er rätt så drar jag på fixet och slätar ut det som om jag bredspacklar, och sedan kammar jag inte alls eller? Tank77, hur går jag tillväga när jag fäster uttaget på mosaiken? Finns inte risk att jag spräcker plattor om jag börjar peta utanpå? Kanske är en dum fråga men nybörjare är nybörjare =)
 
Precis, så gör du. Se till bara så att det inte blir för tjockt lager med fix för att då kommer det att tränga upp i fogarna när du trycker fast mosaiken.

Till ditt eluttag använder du som tidigare sagt en förhöjningsring. Bildgoogla på "förhöjningsring eldosa" så förstår du vad jag menar. Nu tar jag för givet att du har en modernare dosa i plast som har använts vid installationer de senaste 40 åren. Har du en äldre vet jag dessvärre inte hur du skall göra.
 
Ok! Hur tjockt lager bör det vara då? 0,5 cm eller mer? Är fixet flexibelt så att jag kan bygga lite med det? Såg nu att det är en liten bula på ett ställe och jag orkar verkligen inte bredspackla mer nu.....
 
Nu är 1/3 uppe och det går fint! Tack för alla tips!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HandySmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.