Hej!

Har läst att man ej kan/bör sätta klinkers direkt på golvspånskiva.

Som det kommer att se ut för oss så kommer vi ha en hall där vi tänkt ha klinkers på ca 6 kvadrat.

Som golvet är uppbyggt: Golvbjälklag sitter på cc 600mm med vattenburen golvvärme. Ovanpå detta är det en 22mm golvspånskiva.

Övergången sedan efter klinkers kommer då parkettgolvet och man vill helst inte att bygghöjden mellan dessa ska vara alltför stor, utan rätt jämnt.

Vad jag har förstått så finns det lite olika alternativ att göra det på.

1. limma på ett lager golvgipsskiva som bygger 12.5mm och primer på det för att sedan sätta plattor.

2. Primer på spånskiva för att sedan använda sig av fiberförstärkt flytspackel..10mm tjockt? för att sedan sätta plattor.

Detta ska då dels göra att golvbjälklaget ska motsvara styvheten hos cc 300mm golvbjälklag. Sen då att spacklet är ett dött material som ej rör sig lika mycket som levande.

Det hela är då för att undvika att plattorna ska spricka upp efter att huset rör sig samt att tyngden från plattorna ska fångas upp så det ej blir så svajigt.

3. Har även hört att man "kan" prima golvspånskivan för att sedan sätta plattor. Detta för att spånskivan ej ska dra åt sig så mycket vatten men det är inte rätt metod, men "kan funka".

Lite kluven på hur man ska gå till väga kring detta. Hur hade ni gjort?

Mvh Mange
 
Alt 2 skulle jag kört. Är det verkligen nödvändigt med fiberförstärkt och 10mm? Någon som vet? Du kanske kan komma undan med något tunnare.
 
  • Gilla
Emilia Emilia
  • Laddar…
Skulle med kört 2, absolut inte 3 i alla fall.
 
  • Gilla
Odur och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att man får ett styvt underlag som gör att inte golvet rör sig så att klinkerplattorna spricker, detta underlag erhålls inte med alternativ 3.
 
Ta bort allt. Sätt dit gibs, cement, klinker. Då rör sig inte längre.
 
Tack för råden! Ser att två st hade använt sig av flytspackel, då tänker jag på detta med att användningen av att limma golvgips istället. RResultatet tycks bli det samma som flytspackel? Eller tänker jag fel. Samt att det låter lättare att montera golvgips mot osäkerheten att få ett jämt golv med flytspackel?
 
Flytspackla är hur enkelt som helst! Iallafall om du inte ska ha nåt fall! Räkna ut hur många säckar du behöver, mät upp exakt rätt mängd vatten. Blanda, häll ut, klart!
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Hos oss satte de klinkers på golvgips - alla plattorna vickade loss och fogarna sprack. Precis omlagt med flytspackel under istället för gips - verkar hålla! (håller tummarna)
 
Jag håller med om alternativ två, men för någon som aldrig har gjort det, om det ska bli bra, så är det inte alls bara att hälla ut och det är klart, till att börja med;
1. Hyr en riktig visp att blanda spacklet med, nej det blir inte bra med en borrmaskin och visp-huvud
2. Efter du primat,se till att täta alla springor och möjliga ställen där det kan rinna igenom med latexfog, vänta ca 30 min tills den i alla fall är yt-torr innan du häller på flytspackel
3. Innan du spacklar, se till att ha något riktigt stort att blanda i, den ska vara såpass stor att du kan blanda 3 säckar åt gången. Rimligtvis är en flytspackeltunna vad du kan tänkas vilja ha för ändamålet, ett stort kärl på 50-100L se nedan
http://www.cofa.se/?p_p=33604
4. Sett till att vatten är uppmätt i förväg till minst en extra sats med flytspackel
5. Se till att blanda och häll ut det fort för det börjar stelna snabbt, så sikta på att ha hällt ut allt spackel under 20 minuter, därför är det stora tunnan viktig, för även om det inte stelnar och blir hårt på 20 minuter, så får du ryggar på golvet om du inte får hällt ut det snabbt.
6. Angående tjockleken så beror det helt på vilket fabrikat av flytspackel och vad dem föreskriver vad gäller golvpån, brukar ligga runt 12-13 mmm men du får googla efter underlagsguide flytspackel, där står allt om vilket spackel till vilka underlag.

Lycka till! Och kom ihåg, grunden för ett gott hantverk är alltid ett bra förarbete. får du till spacklingen bra så är det mycket lättare att lägga klinker, desto större plattor du vill ha, desto viktigare är det att du fått spacklingen plan.
 
Självklart var det jag skrev något förenklat :) menade mest att man inte ska vara rädd att testa :)

Jag har faktiskt bara gjort det en gång, läste på noga innan och kollade lite filmer på tuben först.
 
  • Gilla
Visionären
  • Laddar…
S
Matstj skrev:
Ta bort allt. Sätt dit gibs, cement, klinker. Då rör sig inte längre.
så gips som undergolv??
 
Chaly
Jag körde på alt. 1 när jag la klinker i min hall. Övervägde alt. 2 men hade aldrig använt flyttpacka och kände mig lite osäker...
 
Flyttpacka? :)
 
Chaly skrev:
Jag körde på alt. 1 när jag la klinker i min hall. Övervägde alt. 2 men hade aldrig använt flyttpacka och kände mig lite osäker...
Jag känner lite som dig, osäkerheten att få spacklet jämnt över hela ytan. Känns lite som att man skapar sig mera jobb om det inte blir bra i första svängen. Och era plattor ligger kvar?

Osiris, det var tråkigt att höra, hur hade de monterat golvgipset? Var det bara skruvat eller limmat? Hur såg golvet ut under, var det jämnt? Tänker om det är så att det har varit ojämnt att det har varit orsaken till att era plattor vicka loss? Är inte golvgips lite hårdare än vanligt gips?

Bra beskrivning Visionären. Jag har förstått att det mycket som krävs för att man ska kunna göra arbetet. Våra plattor mäter 30x60cm. Visst skulle man kunna ta in någon som har kunskapen för detta och be dom göra jobbet så man kan lägga plattor sen efteråt.

En annan grej som jag tänker på också, är hur golvvärmen "orkar" tränga upp genom 22mm golvspån + ca 22mm spackel/gips,fix och platta. Just vår golvvärme kommer ligga under golvspånet. Kanske tar längre tid bara att känna värmen eftersom det är mer material som ska värmas upp?
 
Chaly
Magnus8 skrev:
Jag känner lite som dig, osäkerheten att få spacklet jämnt över hela ytan. Känns lite som att man skapar sig mera jobb om det inte blir bra i första svängen. Och era plattor ligger kvar?
Klinkern i hallen ligger kvar - inga problem alls. Stumt och fint. Var noga att limma golvgipsskivorna med rätt lim bara.
Jag fick också en nivåskillnad mot ekparketten men satte nivåtröskellist. Inte stört mig på den alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.