Har precis fått hem 800kg 60x60 granitkeramik som ska sättas i badrummet, samma plattor på golv och vägg.
Min första plan var att lägga golvet först, dels för att jag inte har bråttom (förstår varför hantverkare börjar med väggar först). Och dels för att jag tänker att det blir lättare att fortsätta med väggarna då jag kan ställa väggplattorna mot golvet (med en distans självklart).

Snyggast är väl med hel platta mot tak? Och göra kapningen vid golvplattan? Går det att börja kakla väggarna uppifrån?

Alternativet är att börja med väggarna, men då behöver jag helst ha något att ställa första raden på.

Jag har alla verktyg som behövs, tex. Sigma kakelskärare, kakelsåg och 4D 360 grön laser.

Vad tror ni är det smidigaste tillvägagångssättet?
 
Jag tänker så här (är inte plattsättare) att man sätter första raden nerifrån först, som får bita fast först, så man har nått att ställa den andra raden på.
Knepig att få en 60x60 att hålla sig kvar på plats utan stöd under.
Att man tar golvet sist, är nog mest för att inte kladda ner det för mycket när man pysslar med väggarna.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag tänker så här (är inte plattsättare) att man sätter första raden nerifrån först, som får bita fast först, så man har nått att ställa den andra raden på.
Knepig att få en 60x60 att hålla sig kvar på plats utan stöd under.
Att man tar golvet sist, är nog mest för att inte kladda ner det för mycket när man pysslar med väggarna.
Ja, men svårigheten är att fallet ställer till det lite, så man måste kapa till nedersta raden väldigt noggrant för att få en rät linje.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag tänker så här (är inte plattsättare) att man sätter första raden nerifrån först, som får bita fast först, så man har nått att ställa den andra raden på.
Knepig att få en 60x60 att hålla sig kvar på plats utan stöd under.
Att man tar golvet sist, är nog mest för att inte kladda ner det för mycket när man pysslar med väggarna.
Det förutsätter ju att man sätter mot ett rakt golv. Pratar vi badrum så är det ju ofta ett fall på golvet som sista raden måste anpassas efter. Har sätt flera hantverkare som börjar med att med laser rita ut var näst nedersta raden ska vara. Börjar sedan med den och jobbar sig mot taket. Avslutar med översta och nedersta raden där ibland båda kapas.
Nedersta raden behöver ju alltid kapas för att följa golvets lutning. Om översta också behöver kapas beror ju på plattornas storlek och takhöjden. Ibland får man ju kapa lite både uppe och nere för att undvika att få allt för små remsor någonstans. Kan också finnas fönster, nischer etc att ta hänsyn till också. Man får mäta, räkna och rita lite innan man bestämmer sig för vilken höjd man vill börja på
 
K
Om du inte är absolut bombsäker på att taket är helt i våg så ska du inte sikta på att avsluta med helplatta mot tak.
Lämna möjlighet att skära en bit för att få bra passning mot taket.

Jag började med väggarna först, och nedre raden först som var kapad för att följa fallet. Lägsta punkten fick helplatta, resten kapade. Använde dom där bananformade plastkilarna för att få första plattraten i våg. Lät inte första varvet brinna, tvärtom ville jag sätta klart hela väggen eftersom jag körde med nivåsystem. Nivåsystemen vill kunna lyfta plattor lite för att få dom utan fogsprång.

Anledningen till jag satte väggarna före golvet var inte pga. tidspress, utan jag ville inte riskera att skada eller skita ner golvet.. Tätskiktet på väggarna hade jag gjort med utvik på golvet, så när väggarna var klara så gjorde jag klart tätskiktet på golvet.
 
T
Med tanke på att du ska ha 60x60 så hade jag lagt golvet först för då är det lätt att få till en bra fogföljd på plattorna på väggarna detta eftersom du måste ha fogföljd om det är samma platta på golv som vägg annars ser det för jävligt ut. Gör man tvärtom måste man slå ut en vinkel på golvet och mäta sig in men nog fan kommer man ur led ändå när man väl ska lägga golvet och det är lätt att missa väggfogen med ett par mm.

Dessutom skyddar du ju tätskiktet på golvet i och med du har lagt klinkern där, bara att täcka med mjölkpapp sedan.

Visst det krävs lite mer nogrannhet sedan när man ska skära nedersta raden på väggplattorna och nej du kan inte börja uppifrån då 60x60 är för tunga för att "hängas" i fixet.

Så börja nerifrån och kör med ett nivåsystem så får du automatiskt ett fogavstånd på 1-2mm om du har rektifierade (rakskurna) plattor då alltså. Samma system använder du på golvet.

Var noga med mätningen innan du börjar så du inte får några skitbitar någonstans, extra viktigt när man ska ha fogföljd.
 
T tank77 skrev:
Med tanke på att du ska ha 60x60 så hade jag lagt golvet först för då är det lätt att få till en bra fogföljd på plattorna på väggarna detta eftersom du måste ha fogföljd om det är samma platta på golv som vägg annars ser det för jävligt ut. Gör man tvärtom måste man slå ut en vinkel på golvet och mäta sig in men nog fan kommer man ur led ändå när man väl ska lägga golvet och det är lätt att missa väggfogen med ett par mm.

Dessutom skyddar du ju tätskiktet på golvet i och med du har lagt klinkern där, bara att täcka med mjölkpapp sedan.

Visst det krävs lite mer nogrannhet sedan när man ska skära nedersta raden på väggplattorna och nej du kan inte börja uppifrån då 60x60 är för tunga för att "hängas" i fixet.

Så börja nerifrån och kör med ett nivåsystem så får du automatiskt ett fogavstånd på 1-2mm om du har rektifierade (rakskurna) plattor då alltså. Samma system använder du på golvet.

Var noga med mätningen innan du börjar så du inte får några skitbitar någonstans, extra viktigt när man ska ha fogföljd.
Vad bra, missade att skriva det. För det har jag haft en fundering på. Att det blir svårt att mäta sig till så fogarna hamnar helt korrekt om man sätter vägg först. Du påminde mig om varför jag hade bestämt mig för att göra golv först.
Jag har ett nivåsystem med skruvar så det kommer jag köra på både golv och vägg.

Rekommenderar du att man fogar golvet innan man börjar sätta väggarna?
Tänkte att det kanske blir känsligare i kanterna när det inte sitter någon fog där.
EDIT: Det är rektifierade plattor.
 
T
Nej, foga allting samtidigt, plattorna är inte så känsliga särskilt inte när där är en sådan smal fog.

Börja med väggarna och avsluta med golvet när du fogar(y)

Kollade dina andra trådar och såg nu att det är du som har den spännande lösningen med den avlånga brunnen mitt ute i golvet. Du får gärna lägga upp bilder under tiden du monterar plattorna eller när du är klar, vilket som.

Men annars kan du ju mata på med fler frågor om det uppstår under arbetets gång:)
 
T tank77 skrev:
Nej, foga allting samtidigt, plattorna är inte så känsliga särskilt inte när där är en sådan smal fog.

Börja med väggarna och avsluta med golvet när du fogar(y)

Kollade dina andra trådar och såg nu att det är du som har den spännande lösningen med den avlånga brunnen mitt ute i golvet. Du får gärna lägga upp bilder under tiden du monterar plattorna eller när du är klar, vilket som.

Men annars kan du ju mata på med fler frågor om det uppstår under arbetets gång:)
Kanon! Då har jag en bra plan. Ja det blir bara en 2mm fog.

Och vad jag förstått enligt BKR så är det inte att rekommendera med mjukfog. Så jag siktar på att få till en 2mm glipa mellan golv och vägg, samt samma sak vid innerhörn. Och så kör jag fog här också.

Ja, det är en lite speciell lösning har jag förstått. Men jag tror det kommer bli kanon. Kan lägga upp bilder senare idag då jag redan har lagt mosaiken (5x5cm) i duschen.
 
T
J jockebq skrev:
Kanon! Då har jag en bra plan. Ja det blir bara en 2mm fog.

Och vad jag förstått enligt BKR så är det inte att rekommendera med mjukfog. Så jag siktar på att få till en 2mm glipa mellan golv och vägg, samt samma sak vid innerhörn. Och så kör jag fog här också.

Ja, det är en lite speciell lösning har jag förstått. Men jag tror det kommer bli kanon. Kan lägga upp bilder senare idag då jag redan har lagt mosaiken (5x5cm) i duschen.
Ja, jag brukar själv kör typ 1-2 både golvvinkel och väggvinkel. I golvvinkeln kan du sedan ha hårdfog men i väggvinklar får du nog ha mjukfog eftersom det med tiden troligtvis kommer att spricka då träbjälklaget rör på sig. Du kan ju testa att ha vanlig hårdfog till att börja med och se om det spricker i framtiden och då dra en mjukfog. Fast detta kräver ju att du är väldigt noga med skärningarna, inte snyggt när plattorna inte gå lika långt ut i innerhörnen vilket ju annars kan täcka med mjukfog;)

Aldrig mjukfog i golvvinkeln för det drar bara åt sig smuts och ser för jävligt ut dessutom. Jo, jag vet att det står i BKR från och senaste uppdateringen att det "bör" vara mjukfog i golvvinkeln om det är ett värmegolv men jag har aldrig varit med om att det har spruckit i golvvinkeln för mig och då har jag väl gjort en sisådär 400-500 badrum:rofl:
 
Här kommer lite bilder på mosaiken i duschen. Tycker jag lyckades få till en snygg passning mot brunn. All mätning gav resultat.
Svårt att fånga färgen, men det är Emilceramica Be-Square Sand, matt rektifierad yta.
Mosaik av Emilceramicas Be-Square Sand kakel i duschen med matt rektifierad yta och välpassad vid brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matt rektifierad mosaik Emilceramica Be-Square Sand i dusch med snygg passning mot avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mosaik i beige Emilceramica Be-Square Sand på duschgolv med noggrann passning kring avloppsbrunnen, mot blått vattentätt membran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
T
Ser bra ut, bra jobbat:)
 
Nu är klinker till golvet kapat. Tyvärr var det helt omöjligt att kapa plattorna med kakelskäraren. Knäcktes inte rakt och gick sönder.
Jag har en Sigma 3B4 och testat att byta hjulet. Testade att skära några andra provplattor med samma mått och material (annat märke) och dessa knäcktes utan problem. Så det verkar som att plattorna jag köpt är ovanligt hårda.

Fick såga alla plattor med kakelsåg. Men det som oroar mig är att det flisar sig vid kapning. Bytte till en helt ny klinga och samma problem kvarstår.

Se bild på sågningen:
Närbild på kant av granitkeramikplatta med flisad kant efter sågning, på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 60x60 granitkeramik som är 10mm och av märket Emilceramica Be-Square som inte är något budgetmärke vad jag vet.

Gör inget att det flisade sig vid golvplattorna då detta täcks av väggplattorna. Men de synliga snitten jag behöver göra vet jag inte hur jag ska få till nu.

Här är golvet provlagt:
Oprovlagt klinkergolv i ett rum under renovering med vita stora plattor och avståndskryss mellan dem; väggar med blå isoleringsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provlagt golv med beige 60x60 granitkeramikplattor och distanskryss, vid kakelsågade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provlagt klinkergolv med kapade plattor, distanskryss och isolering på väggarna i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får åka till någon som vattenskär. :D
 
  • Gilla
schlump
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.