B
Har stött på problem med plattsättningen i mitt badrum.

Har satt tätskikt på väggar (kiilto kerasafe duk) och börjat kakla.

Ska sätta allt utom sista raden och sedan lägga tätskikkt på golv och lägga klinker på golv och sedan sätta sista raden på vägg. Nu är problemet att jag har en kakellist i ett hörn och den måste ju gå ned till golv. I det hörnet ska jag ju efter att duken ligger på golv sätta ett hörnskydd.

Det går ju allltså inte att släppa sista redan kakel från golvet sett. Vad gör man?

Ända lösningen jag ser är att vänta med kakelraden mot hörnlisten och göra det i samband med golvet?
 
Kan du inte täta golvet och lägga papp?
 
H
är de bara jag som inte förstår?
varför gör du inte som man ska och tätskiktar hela rummet innan du börjar med plattorna?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Var tvungen att kolla monteringsanvisningen, men tydligen sätter man vägg först och sen golv. Rent tekniskt känns det fel att "golvet" inte går under "väggen".
Men som andra skrivit, kan du inte göra klart golvet? Annars borde det ju gå att fixat hörnet först, och lappa över duken, blir ju "same same".

Och sen bästa lösningen, skit i kakellisten och gira hörnen på plattorna. Snyggare! :D
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
H hul skrev:
är de bara jag som inte förstår?
varför gör du inte som man ska och tätskiktar hela rummet innan du börjar med plattorna?
Kiilto ska man sätta tätskikt på vägg först och sedan golv.

Men vist hade det gått att sätta allt tätskikt och sedan skydda golvet, det är ju helt klart en variant.
 
Snailman
jag hade inte gjort taket i köket innan jag kaklade, så jag skippade översta raden till senare, jag gjorde så att jag inte tog något fix på de sista fem cm på kaklet, så att jag alltså kan skjuta in en kantlist i efterhand när taket är klart.

Jag är klar med taket och kapade häromdagen till listerna (som sitter vertikalt upp mot taket) och satte dit dem lite provisoriskt.
 
H
B carlkarlin skrev:
Kiilto ska man sätta tätskikt på vägg först och sedan golv.

Men vist hade det gått att sätta allt tätskikt och sedan skydda golvet, det är ju helt klart en variant.
ja klart men du ska ju knappast montera plattorna innan du satt allt tätskikt
 
B
H hul skrev:
ja klart men du ska ju knappast montera plattorna innan du satt allt tätskikt
Jag har förstått det som att kakel på väggar ska sättas före man börjar med tätskiktet på golvet för att undvika att det uppstår skador på golvtätskiktet.

Det är väl ända anledningen till att leverantörerna av tätskikt vill att man sätter väggar före golv.
 
Nu vet jag inte vad föreskrifterna på kiilto säger. Har du släppt ner väggduken på golvet?
Kan man inte sätta den nedersta plattan och sen lägga tätskiktet på golvet?
 
B
Thyro89 Thyro89 skrev:
Nu vet jag inte vad föreskrifterna på kiilto säger. Har du släppt ner väggduken på golvet?
Kan man inte sätta den nedersta plattan och sen lägga tätskiktet på golvet?
Nej der är precis det som är problemet Det ska på ett hörnskydd när golvduken ligger.

Men jag börjar inse att lösningen egentligen hade varit att sätta tätskikt på vägg och golv och sedan börjat med golvet. Det hade löst mina bekymmer.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
H
B carlkarlin skrev:
Jag har förstått det som att kakel på väggar ska sättas före man börjar med tätskiktet på golvet för att undvika att det uppstår skador på golvtätskiktet.

Det är väl ända anledningen till att leverantörerna av tätskikt vill att man sätter väggar före golv.
Aldrig varit med om man arbetar så, låter otroligt ineffektivt.
Man brukar alltid montera tätskikt först sedan plattor
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Snailman
H hul skrev:
är de bara jag som inte förstår?
varför gör du inte som man ska och tätskiktar hela rummet innan du börjar med plattorna?
Vet inte med just detta tätskiktet, men ardex som jag kör med just nu, så är det ok att göra tex golvet senare om man bara skyddar tätskiktet från att bli smutsigt, man kan vika ut duken 6 cm på golvet om man inte vill sätta remsa i hörnet.

Här är en tidigare tråd i ämnet:

https://www.byggahus.se/forum/threads/klinker-eller-kakel-foerst.136053/
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Man bör ju eftersträva att golv-golv/väggvinkel-vägg tätas i den ordningen sen lägger jag helst golvet först för att skydda tätskikt men annars så kan man ju täcka golvet med papp och ha en masonite eller nått att ha skäraren på om man måste kapa i rummet
 
Gör hela tätskicktet och skydda golvet med masonit så får du sinnesro :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Är väggarna klara med tätskikt? Då sätter du dit ytterhörnsmanschetten, sätter väggar och list, antingen så låter du listen sluta några mm över golvet och kapar golv plattan runt den eller så lyfter du listen en golvplattetjocklek pluss lite till och smyger in golv plattan under listen. Tätskiktar golvet som vanligt ev med en tejpbit över listen för att slippa kladda på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.