Hej!
Håller på och bygger ett litet kök och ska precis börja sätta kakel ovanför diskbänken men har stött på patrull i hörnet.

Den ena väggen är väldigt sned. När jag satte bänkskivan i hörnet i rak vinkel så lämnar det en stor glipa mellan bönkskiva och vägg i hörnet. Kan inte riktigt räkna ut hur jag ska göra med kaklet för att få ett snyggt hörn, utan glipa vid bänkskiva och utan en tjock kant med fix?

Någon som har något tips?

Mvh
Anders
 
  • Ett kök med rostfri diskho, kran, blommig tapet och grå arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med blommig tapet, gråmönstrat golv och blått maskeringstejp på skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum med blommigt tapet, gråmattan, blått maskeringstejp och en del av handfatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blomtapetmönster, blått maskeringstejp, grått golv med geometriska mönster, hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamma ut ett lager med fix , låt torka och på med ett nytt lager som du sätter kaklet i , sen en mjukfog , borta
Eller limma upp en 6 mm gipsskiva om det känns bättre
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A Ash80 skrev:
Hej!
Håller på och bygger ett litet kök och ska precis börja sätta kakel ovanför diskbänken men har stött på patrull i hörnet.

Den ena väggen är väldigt sned. När jag satte bänkskivan i hörnet i rak vinkel så lämnar det en stor glipa mellan bönkskiva och vägg i hörnet. Kan inte riktigt räkna ut hur jag ska göra med kaklet för att få ett snyggt hörn, utan glipa vid bänkskiva och utan en tjock kant med fix?

Någon som har något tips?

Mvh
Anders
Hur stor är glipan? Är det ingen glipa längre bort? Inte en jätterolig yta att sätta kakel på. Ganska ojämn...
 
T Tompafix skrev:
Hur stor är glipan? Är det ingen glipa längre bort? Inte en jätterolig yta att sätta kakel på. Ganska ojämn...
Ja precis, på ena sidan är det ingen glipa alls, där ligger skivan dikt an väggen, så hur jag än gör så kommer jag få en tjock kant i överkant på den delen där glipan finns? Glipan är ca 3cm tjock.
 
E egge80 skrev:
Kamma ut ett lager med fix , låt torka och på med ett nytt lager som du sätter kaklet i , sen en mjukfog , borta
Eller limma upp en 6 mm gipsskiva om det känns bättre
Tack! Grejen är att glipan på ca 3cm bara är i ena hörnet. På andra sidan där skivan slutar ligger skivan mot väggen, men det kanske skulle funka om man sätter en gips skiva rakt på väggen och kaklar på den, kommer ju då bara få en tjock kant i överkant där glipan är som kommer se konstig ut?
 
A Ash80 skrev:
Ja precis, på ena sidan är det ingen glipa alls, där ligger skivan dikt an väggen, så hur jag än gör så kommer jag få en tjock kant i överkant på den delen där glipan finns? Glipan är ca 3cm tjock.
Ja 3cm är ju inte något man bara trollar bort. Antingen får du leva med att försöka dölja med en list i överkant eller i nederkant. Eller så får du putsa på väggen så att det stämmer. Överskåpet har väl också denna 3cm glipa från väggen.
 
T Tompafix skrev:
Ja 3cm är ju inte något man bara trollar bort. Antingen får du leva med att försöka dölja med en list i överkant eller i nederkant. Eller så får du putsa på väggen så att det stämmer. Överskåpet har väl också denna 3cm glipa från väggen.
Ja nej det är lite marigt. Verkar som jag får försöka bygga upp antigen med gips eller flera lager fix och sen får jag kanske leva med en tjock kant i hörnet. Svårt att säga på förhand hur mycket det faktiskt kommer att synas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.