Hej,

Vi är på gång att sätta kakel i köket, frågan är bara om man ska lägga på någon typ av fuktspärr först? Dessutom känns det inte helt 100 att fästa fixen direkt på gipsen, den kommer då endast sitta i tunt papper?

De jag hört med hitintills säger att man bara ska sätta upp det på gipset direkt men jag tänker att fog och fix andas och kommer släppa igenom fukta. Gips tål inte alls vatten så kombinationen känns inte som någon höjdare?
 
Som sagt ovan, räcker att du primar först, så du mättar gipset.
Av två anledningar, dels för att få bra fäste med fixet, samt att gipsen inte suger ur fukten ur fixet för fort.
 
Okay så jag ska köra med primer då och primer är i sig vattentät också? Något speciellt märke man bör köpa? Antar att det bara ska på ett tunt lager.
 
När jag kaklade köket använde jag en primer för att förbättra tätningen och för att öka vidhäftningen. 6 år senare byggde jag nytt kök på landet och då valde jag att köra både med primer och våtrums-tätgucka som jag applicerade överallt där jag har mosaik + extra tätning även nedanför bänkskivan och speciellt täckande hela vägen ner till golvet vid diskho, kyl/frys och spis. Att inte prima vid diskhon tycker jag är direkt fel. Det blir garanterat blött där på väggen av och till.
 
Alla primer för ändamålet duger. Vattentäta är dom inte, men det är inget du behöver ovanför en diskbänk, jag lovar!
 
Funkar!
 
Har fått tag i produkterna som ska användas, nu är frågan vilka verktyg jag behöver? Jag har ju en del kvar sen jag lade golv men jag misstänker att fixkammen är på tok för stor, lika så korsen.

Så frågan är vad man ska ha för 10x200 plattor på strax över 3 m2?

lb7NWtv.jpg

Och hur brukar man göra på sidorna? Ska det rakt av eller ska det gå i någon form av trappa?

När man sågar bitar i hörnen, ska de då fortsätta på andra sidan eller tar man en ny bit när man börjar på kortsidorna?
 
Är det 10x20 du menar? Fasade kanter?
3mm borde bli bra som fog, ska du ha dom i 1/2 stens förband eller rakt?
6mm kam borde bli bra, rakt i kanterna.
Hörnbitarna beror lite på...
är det fasade plattor och förband så skulle jag köpa till 10x10 plattor i samma serie om det finns och sätta dom som slutbitar om bänken är 60cm, då får man ett snyggt avslut med glaserade kanter hela vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.