Hej!
Jag har ett garage jag skulle vilja förbättra vägarna på.
Det främsta målet är att sätta upp skivor på innerväggarna för att få dem släta och lättare att arbeta med, alltså OSB, spånskivor eller liknande.
När jag ändå gör det jobbet så tänkte jag passa på att lägga in ett relativt tunt lager isolering i väggen.

Här tryter min kunskap om ångbroms,daggpunkt osv.

Väggen består av reglar, någon typ av masonit skiva (som har tagit en del stryk av väta, se bilder, och sen ytterpanel på det.

För tillfället har jag inga planer på att ha någon värme på för jämnan i garaget bara vid enstaka tillfällen.

Hur hade ni isolerat och satt upp OSB/spånskivor?
 
  • Garagevägg med reglar och sliten masonitskiva som uppvisar vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad masonitskiva i garage med synliga vattenskador och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Hej,

OBS ytterväggar ej innerväggar 😉 Inte spånskivor, de klarar inte fukt något bra. Plywood är det bästa om man ska fästa upp saker, OSB är billigare och det funkar.

Utan uppvärmning så är det ingen ide med isolering om du inte tänker att ha konstant värme senare, men taket har ingen isolering så utan isolering där spelar väggarna ingen roll. Det ska inte vara någon plast.
 
Antar att takhöjden omöjliggör ett innertak?
 
Totte_S
Utan uppvärmning låter man bli ångspärr.
Isolering är en fördel ur kondenssynpunkt. I ett isolerat utrymme sker temperaturförändringarna långsammare, och man får mindre kondensutfällning på kalla ytor, tex metalldelar. Mao minskar man bla risken för ytrost på metall.
En anna fördel med isolering är att det faktiskt går att få lite bättre arbetstemperatur med en värmekälla om man skall jobba där en stund.
 
Ja! Insidan av yttervägg! Såklart!

Tack för tipsen kring material!

Tack för era kommentarer kring isolering.
Ingen plast.
Jag skulle kunna bygga ett innertak men väggarna kommer göras först och tänkte då lägga i lite isolering för att slippa göra om väggarna vid ett senare tillfälle.

Precis, jag kommer som sagt inte ha en konstant värme på där ute, men vid tillfällen jag jobbar där kan jag slå på lite värme för att få upp det några grader.

Har ni några tips för att täta vid taket?
Fogskum? Tätband för plåttak?
Det behöver inte vara isolerande, bara lite tätare än ingenting som för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.