Jag har två mindre verktyg från UK och det krävs adaptrar för att de ska passa i våra uttag. Är så himla trött på det, så jag är på väg att kapa kablarna och sätta in vanliga svenska stickkontakter istället.

Men vad kan jag förvänta mig när jag kapar av kabeln och vad för färger finns inuti den? Vilken blir jord, fas och nolla??

Jag har sökt info genom Google, men inte hittat något bra.
 
Färgerna kan vara vilka som helst. Skyddsjord ska ha kontakt med metall ( skruvar, kåpa, Schuck m.m. ) på verktyget. De övriga 2 spelar ingen roll, för den är väl gjord för 230V 50 Hz ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Färgerna kan vara vilka som helst. Skyddsjord ska ha kontakt med metall på verktyget. De övriga 2 spelar ingen roll, för den är väl gjord för 230V 50 Hz ?
Ja, det är dem.
Kan inte skruva upp stickkontakten nu för analys, då jag behöver båda :(
De är inköpta efter 2010.
 
Har du kört dem med enkla adaptrar förut, så är de med största sannolikhet gjorda för 230V/50Hz, vilket är normalt i UK. Var noga med skyddsjorden bara!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du kört dem med enkla adaptrar förut, så är de med största sannolikhet gjorda för 230V/50Hz, vilket är normalt i UK. Var noga med skyddsjorden bara!
Ja, adaptrarna är typ enklast möjliga. Antar att skyddsjprden är den större och bredare ”skenan” i näst intill mitten av stickkontakten. Det borde ju vara logiskt?
 
M Mogg skrev:
Jag har två mindre verktyg från UK och det krävs adaptrar för att de ska passa i våra uttag. Är så himla trött på det, så jag är på väg att kapa kablarna och sätta in vanliga svenska stickkontakter istället.

Men vad kan jag förvänta mig när jag kapar av kabeln och vad för färger finns inuti den? Vilken blir jord, fas och nolla??

Jag har sökt info genom Google, men inte hittat något bra.
jag gjorde samma sak på min henry dammsugare föra veckan
 
M Mogg skrev:
Ja, adaptrarna är typ enklast möjliga. Antar att skyddsjprden är den större och bredare ”skenan” i näst intill mitten av stickkontakten. Det borde ju vara logiskt?
Jo det är ju logiskt. Eftersom jag inte direkt kan svara på din fråga, så föreslår jag att du mäter eller om någon annan här i forat kan verifiera att den långa faktiskt är skyddsjord.
Om du inte har ett mätinstrument, så går det ju utmärkt att koppla ett batteri och en lampa/LED för att verifiera kontakt mellan "långa stiftet" och metall på apparaten.

Edit : Du kan ju också mäta vilket uttag på din adapter, som har kontakt med kontakttungorna för skyddsjord på pluggen du stoppar i vägguttaget.
 
Redigerat:
Du kan förvänta dig att det finns brun, blå och gul/grön ledare i sladden. Och då är gulgrön jord. Skulle det mot förmodan vara andra färger så får du mäta upp vilken som går till jordstiftet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Långa pinnen är jord. Säkrade pinnen är fas om man vill vara petig.

(var inte petig med elkontakter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.