Funderar på att köpa en lägenhet byggd -49, där det inte har funnits spis innan. Är en total idiot vad gäller el.

Hur mycket kräm drar en spis? Hur tar jag reda på om lägenheten klarar detta? :surprised:

Oändligt tacksam för råd och hjälp! :)
 
Styrelsen i föreningen kan veta.
 
Kolla ochså med närmaste granne. El borde finnas så det räcker och blir över, men kanske inte framdraget till spisplatsen.
 
Jo, det är klart, jag kan ju fråga mäklaren (eller brf:en, som dessutom är säljaren), men jag tänkte mer på om det fanns något enkelt sätt att ta reda på det (typ titta i proppskåpet el. dyl.) :) Jag antar, helt amatörmässigt, att det är storleken på säkringen som är den ev. flaskhalsen??
 
Du kan ju kolla och anteckan hur många säkringar det finns i skåpet och storleken på dessa, även vart de går.

Varför finns det ingen spis i lägenheten? Kanske kan du även förhandla med Brf att de bekostar installation av eluttag med tillräcklig kapacitet.
 
Du kan ju prova att titta i proppskåpet. Det som kan vara problem är att i många lägenheter så sitter huvudsäkringarna och elmätare på en central plats för alla lägenheter. Dvs du har huvudsäkringar för just din lägenhet, men de sitter inte i lägenheten.

Det troligaste är att huvudsäkringarna sitter nära din elmätare, så sitter den i lgh. så bör du kunna hitta huvudsäkringarna.

När du väl lokaliserat huvudsäkringarna, så sitter det 3 st om du har 3 fas matning till lägeneheten (bästa situationen). Har du enfas, vilket också är väldigt vanligt till lägenheter så har du bara en huvudsäkring.

Med lite tur så finns det en liten skylt vid säkringarna som anger storleken. Annars får du titta på färgen på en liten plupp som sitter på säkringen.

Färgkod:

Grön 6A
röd 10A
grå 16A
blå 20A
gul 25A
svart 35A (ovanlig)

Om du har en lägenhet med 3 fas matning så är huvudsäkringarna troligen på 16 eller 20A.

Har du enfasmatning har du troligen 16, 20 eller 25A.

En spis kopplas normalt in på 3 fas 16A eller enfas 20A. Huvudsäkringen skall helst vara ett snäpp högre (så att det finns ström till något annat även när spisen är igång). det kan gå att klara sig på lite mindre säkringar också, ev. får man vara beredd på att en säkring kan gå om allt på spisen är igång samtidigt. En säkring tål att överbelastas en kortare stund.

Om lgh. har för klena huvudsäringar så får du ta dit en elektriker som kan bedömma möjligeheterna att säkra upp. Hur mycket jobb med kabeldragning osv.
 
Huvudsäkringarna till varje lägenhet ligger oftast i källaren och även elmätaren, i de flesta fastigheter. Fråga om du kan få titta där på visningen.
 
Tusen tack för de utförliga svaren! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.