Finns det nånstans man kan köpa (gärna billiga) persienner och montera själv?

Hur bökigt att montera själv?

Behöver både för "inne" i fönstret och en för att säta "utanpå" ett annat fönster (fast fönster som inte går att öppna)?


/Jocce
 
Det är hur lätt som helst att slänga upp persiennerna själv.
Bestäm på vilken sida persiennsnöret + vred ska finnas. Bör ej vara så det tar i ifall fönster öppnas mot en karm. Snyggast är oftast åt sidorna så de kan döljas bakom gardin.
Öppna fönstret då ser du hur långt glaset går in, prova ifall mått stämmer med din tumme!
Håll upp persienn och se var du ska borra i fönstret från insidan(mellan glasen), typ höjd o breddläge.
Kolla även hur långt du ska borra in från rummet sett. Sätt en tejp på borren så du inte borrar för långt, då kommer du ju på utsidan...
Stäng fönstret och håll upp tummen från glaset sett, ifall måttet stämmer så kan du borra då bredvid tummen en bit in, öppna sedan fönstret och möt borren innifrån med öppnat fönster. Beroende på tillbehör/fabrik så är borren oftast 8, då behövs 2 hål eller kör med en stor borr - orkar inte kolla just nu - ca 12-14 mm, då räcker det med ett hål, med det är svårare att börja med stor borr - så träna med 8 mm tills du är säker.
Med hålet klart att det bara spika upp persiennen och resten är inte så svårt heller. Behöver du tjafsa med draglinan så bränn den i toppen med en tändare så är den lätt att trä in i saker....
Det brukar finnas billiga persienner på typ jusk och IKEA vill jag minnas.
Ifall du köper en lite för stor så går den att klippa ner så den passar. Den ska vara ca 3 mm mindre - för att kunna dra upp o ner.
När du klipper så klipp lika mycket på båda hållen och använd en - mall - en bit som du klipper efter på alla klipp. Det går inte att få det rakt utan mall. Du kan klippa ner kanterna på en persienn ganska mycket - du ser var du inte kan klippa dvs till hålen eller stegband o snören...
Tror jag fick med allt...
Glöm inte - det är lätt att glasrutan spricker i hörnet där du borrar så borra inte i glaset!
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Hej!
En angränsande fråga: Någon som har tips på var man köper/ beställer persienner? En nätbutik kanske??
Skulle behöva montera i TV-rummet...

Och jag har googlat redan utan större framgång.

Mvh Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.