Hej. Vi ska sätta in nytt kök och därför vill vi byta fönster så bänken inte kommer ovanför det befintliga fönstret.
Jag skulle gärna vilja ha en beskrivning hur man ska gå tillväga för att utföra detta. Jag har sett på dom som har gjort det sätter bara en plåt utanför på de som blir under det nya fönstret så att säga,men annanför vill jag gärna veta hur man ska göra,tex isolering mm.
Måtten som är nu: Bredd 146cm och 135 hög ca och det är räknat på utsidan från tegelkanterna.
Det nya fönstret bör inte vara högre än 110cm.
Bifogar några bilder.

Tack på förhand om någon vill och kan ta sig tid att förklara.


Bild på ett befintligt fönster i köket med synlig omgivning, inklusive växtlighet utanför och en radiator under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett befintligt fönster på en gul tegelvägg inför byte för köksrenovering, angivna mått för ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog en hel del jobb att få till fasaden med ett 15cm mindre fönster. Dessutom kan det se konstigt ut om det är fler fönster på samma vägg och dom inte hamnar i linje. Det finns ju flera exempel på att det går att få till en snygg lösning även om bänken är högre än fönstret. Grundförutsättningen är att det öppnas uttåt, och det verkar ditt göra
 
Ja det öppnas utåt,och det finns inga fler fönster på den sidan. Vad är de det blir mycket jobb med? Jag tänkte bara sätta en plåt under fönstret som täcker "hålet" som blir. Eller tänker jag helt fel😐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.