Är påväg att sätta igång med renovering av badrummet.

Jag undrar vad ni har för tankar kring att sätta in en gammal duschblandare i badrummet? Har inte frågat någon rörmockaren vad han tycker än, men tänker att man kanske inte får ett helt ärligt svar (för han vill väl sälja sina nya grejer).

Därför tänkte jag höra om det är nån här som vet om det är väldigt komplicerat att sätta in en gammal, istället för en ny. Kan tänka mig att det kanske är svårt att hitta rör som passar osv. men jag har ju egentligen ingen erfarenhet av detta, vad tror ni ?

Förstår ju att nya blandare är mycket bättre än gamla ur energisynpunkt, mm. men den blandaren som jag funderar på att köpa är ju så fin! ( tror att den kanske kan vara från 30-talet) och den skulle passa perfekt till vårt hus, så därför skulle jag ju kunna tänka mig att tumma lite på sådana grejer. :)
 
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att jag tycker att du gör helt rätt! De gamla blandarna är så snygga. Däremot vet jag att det går att hitta slitdelar till dem.
 
I princip så skall det inte vara några kopplingsmässiga problem med att sätta in en gammal blandare. När den nu är sååå gammal så bör man tänka på att den kanske inte har det standardmått och fäste som vi har idag (har ingen aning). Det bör inte vara några problem med kopplingar, om man i god tid förbereder för denna blandare.

Sedan till det tråkiga.

En blandare från den tiden har troligen kranar med gummipackningar som kan behöva bytas. Troligen finns de att få tag i, packningar följde standardstorlekar förr (till skillnad från dagens). MEN gummipackningar är slitagedelar som man får räkna med att byta relativt ofta. Och även ventilsätet (ytan som packningen tätar mot) kan behöva renoveras.

En annan funktion som de flesta av oss tar för givet idag är termostatblandare, det fanns inte på den tiden, temperaturen kommer att variera medans man duschar, du får justera blandningen med kranarna.
 
Man skulle väl kunna ha en blandare innan som ser till att varmvattnet håller rätt temperatur, då behöver man inte blanda kallt och varmt vatten i den gamla blandaren till rätt temp.
 
En annan aspekt att tänka är skållningsrisken, beroende på hur varmvattenberedningen görs. Speciellt viktigt om det finns barn som kan tänkas vilja duscha själva. Men jag håller med om det estetiska. Gamla blandare är snygga.
 
Det nytillverkas ju även blandare i gammal stil men med modern funktion/packningar o s v. Vi valde den här från badex.se:
Julia_01.260_och_4d5fd8a4af4a4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan vattnet når blandaren går det att montera en blandarventil. Den gör då så att varmvattenkranen endast kan komma upp till inställd temp och tar bort skållningsrisken. Skulle tänka mig att det även fungerar med en termisk ventil som då gör att det blir ännu bekvämare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.