Har sökt lite på forumet men inte hittat helt det jag letar efter.
Jag vill sätta in ett fönster i vårt fritidshus av sten. Väggen består inifrån av puts, tegel, "knölig" puts på utsidan - vet inte vad det kallas när den inte är slätputsad på utsidan, rappad?? Huset är envåningshus byggt 1959, innerhöjd ca 2,40.
Jag tänker mig ett fönster som är ungefär b 10 x h12 på en långvägg som inte har några fönster innan, ca 6 meter lång vägg.
Min fråga gäller om jag verkligen måste förstärka väggen i ovankant fönstret när det bara är envåningshus, det blir ju inte mer än max 40 cm vägg ovanför fönstret och troligtvis bara en av takstolarna just över fönstret?
Men om jag måste, isåfall hur, jag har läst om balk på forumet men OM jag nu måste ha det hur får man dit en balk, vilka dimensioner måste den ha etc?

Mvh Chargerman
 
Det är lämpligt att växla av lasterna med en balk. Såga ett hål ovanför fönstret och en halvmeter utanför på varje sida. Mura in en stålbalk eller kanske en tegelbalk. Skär upp under balken för fönstret. Kontakta en byggkonstruktör för balkstorlek. Eller chansa på att en 120 mm I-balk räcker.
 
Ok, tack! Kanske dum fråga men jag har aldrig jobbat med järnbalkar tidigare; Jag antar att om jag har en I-balk så ska den fästas in som ett "liggande" I? Och hur fäster jag balken i det utsågade hålet, murbruk i mellanrummen mellan balk och sten och sen puts på allt eller måste den stagas upp på något sätt? Och måste jag fälla in balken så långt i väggen att jag har murbruk mot stålet och sen puts på bruket eller funkar puts mot stål? Många frågor....:surprised:
 
Ja, det verkar ju faktiskt enklare att få till och lite enklare att hantera, tack för tipset! Hittar jag sådana på byggvaruhus i Stockholmstrakten?
 
Det bör du göra. I värsta fall kan det vara beställningsvara.
 
Vi har ett stenhus från 30-talet. Mellan fönsteröppningen till takstol är det 40-45cm. Ingen balk. Det har fungerat i alla år, utan problem.
Jag har nu bytt ut samtliga fönster. När jag satte sågen i mittstolpen på ett fönster som är under en takstol så förväntade jag mig att sågen skulle fastna. Men jag hade fel. Det fanns absolut ingen tendens till att lasten låg över fönstret. (fönster är 12x14).
För att vara på den säkra sidan så skar jag ut ett spår, ca 4cm djupt, lade in 12mm armering och fyllde igen med murbruk.
Taklutning 16gr, Snözon - södermanland, takstolar är mycket enkla. Det kommer att hålla många, många år till.
Jag planerade först att mura in en LECA balk. Men insåg att det skulle vara överdrift.
 
  • DSC00771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack eestere, det är egentligen det jag är ute efter och misstänker (men inte vet säkert), dvs att det inte finns någon balk över befintliga fönster i mitt hus och jag har heller inga tendenser till sprickbildningar eller andra sättningar kring några öppningar - krypgrunden är murad direkt på naket berg.
Det som däremot skulle kunna tala för att förstärka väggen är väl att jag i mitt fall inte byter ut befintligt fönster utan jag vill göra ett nytt hål i väggen.
Men i övrigt påminner mitt hus i storlek och höjd mycket om ditt och det är samma snözon så det känns inte som om belastningarna direkt är enorma ovanför ett nytt hål.
Jag vill självklart göra rätt när jag ändå gör detta men om det snarare är en rekommendation (dvs ett proffs MÅSTE göra det pga försäkringar och annat) än ett måste med balk så kanske man kan hoppa över den och spara pengar och en hel del jobb?!?
 
Det är stor sannolikhet att du har en balk av armerat tegel ovanför dina befintliga öppningar. Om du inte har tegel på höjden i en båge, den bågen gör samma sak som en balk.
 
Det är inte alls omöjligt att det är så, jag vet som sagt inte hur det ser ut under putsen. Men om man går på eesteres erfarenhet från ett hus som är lite äldre än mitt men i övrigt liknande uppbyggnad så fanns det tydligen inget sånt där.
Men alternativet med att lägga in armering låter ju intressant, både arbets- och kostnadsmässigt, om det kan anses räcka.
 
Eestere hur vet du att det inte finns en balk ovanför fönsteröppningarna?
 
Vi genomför mycket kraftiga förändringar på vårt hus.

Första bilden:
På södra sidan av huset har vi tagit bort en bärande vägg med fönster. (vi ersatte 4m med HEB (ända upp till takstolarna)). När HEB var på plats så rev vi väggen. Det fanns ingenting ovanför fönstret.

Andra bilden:
På insidan av huset har vi tagit bort all puts. Därefter ser vi mycket tydligt vad väggarna består av. Det man ser på bilden, som ser ut som en balk, är armeringen jag gjöt in.

Tilläggas bör att takstolarna inte är täkta med någon duk under pannorna utan det är riktiga brädor (ca 150x25) med takpapp på. Dessa brädor jämnar ut vikten en hel del, dvs jag kommer aldrig att få in en enda takstol in i vardagsrummet.
Detsamma gäller innertaktet, det är brädor (ca 120x22) som sitter med ca 1-2cm mellanrum.

Mitt hus består av betongblock (70x200x600). dessa är murade i två rader med ca 60mm mellanrum som är fylld med kox (isolering). Men jag hade gjort detsamma om huset var murat av tegelstenar. Jag hade fräst in 12mm armering, in- och utvändigt och sedan putsat igen spåren. Skulle jag börja tveka så skulle jag fortsätta fräsa in armering var 7-10cm uppåt ända tills jag blev lugn...
 
  • DSC00315.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.