Hej,

Vi har ett hus från 70 talet med källare, stummen är trä och fasaden är tegel.

En hantverkare ska sätta in 2 st 10x4 fönster i källaren där det idag bara sitter par st glaskuber, detta innebär att de även får såga upp hålet lite.

I vanliga fall vet jag att man sätter någon form av metall kompensation i överkant på fönster för att hålla upp bättre. Hur gör man här i källaren? Ska det även in en sådan metall platta som går tvärs över fönstrets överkant här?
 
Såhär ser det ut idag :

x8Mz2NU.jpg
 
Det verkar som att du ska såga upp nedåt så fönsteröppningen blir dubbelt så hög som nu, medan bredden ska vara som den är (om man räknar glasblock och de är 20x20 cm med fogar och det nya fönstret ska vara 12x4).

Det som en balk ska bära upp är vikten från huset ovanför och man sätter därför en balk ovanför öppningar i bärande väggar. Balken kan vara av stål eller trä. Om du nu ska såga nedåt så spelar det ingen roll för belastningen på den balk som troligen sitter ovanför fönstret. Ska du göra öppningen bredare däremot så kan man behöva ändra balken.

Ett litet tips offtopic också: enligt byggnormerna ska ett fönster vara minst 50 cm högt för att funka som utrymningsväg. Nu vet jag inte hur planlösningen ser ut, om det finns fler större fönster i det rummet och om du tänker dig ett öppningsbart fönster, men det kanske inte vore fel att öka på fönstret med en decimeter till för att kunna krypa ut där om det skulle börja brinna.
 
Tack!

Nu är fönsterna redan i garaget men nu i efterhand så kan jag hålla med om att man skulle kanske ha valt lite högre fönster även om resten av källarfönsterna är 9x4. De fönster som nu väntar på att bli monterade är perfekt storlek enligt måtten faktiskt.

Jag pratade med hantverkaren som menade på att när man bygger huset så sätter man som du säger en balk över, kanske siporex och att glasblocket monteras in senare. Så det bör redan finnas bärande balk men de får ju se hur det ser ut när de monterar bort glasblocken. I detta fallet är det väl troligt att det är träbalk med tanke på att summen i huset är trä.

Jag har sett på en del hus att man bara har någon typ av gjutjärn och att det är ganska vanligt att de rostar upp och får bytas ut.

Det finns 2 vägar ut från källaren, en upp i genom huset där man då kommer direkt upp i hallen och en där man kommer upp till garaget. Att komma ut genom dessa fönsterna blir nog väldigt svårt, särskilt när de är topphägnda och endast öppnas visst antal grader. Fördelen är såklart att det blir mindre risk att någon tar sig in genom just källarfönsterna vilket inträffade hos mina föräldrar som har klart högre fönster.

Nu i efterhand har jag såklart undrat om det inte ändå hade varit bättre att välja markant högre fönster men när fönsterna väl är levererade så finns det inte så mycket att göra, de kostade trotts allt 18 000 -19 000 kr för 4 fönster.
 
Hantverkarna har nu fått fönsterna på plats! Första hålet sprack dock fogen i teglet ovanför något. Han har sagt att han kommer peta i bruk där men om det verkligen hjälper något vet jag inte, antar att det är för synes skull. Han har placerat fönstret något längre ut för att få bättre stabilitet vad det nu innebär. Jag har frågat extra om det verkligen inte behövs något som håller upp teglet underifrån men han menar på att det absolut inte behövs? I detta fallet bor hantverkaren bara ett par hus bort så jag vill såklart lite på honom men hur fungerar detta egentligen? Jag vet att mina föräldrar har just gjutjärn över sina fönster men det är troligen istället för annan typ av balk(som troligen ligger här i form av siporex block eller träbjälke).
 
Redigerat:
Kan tillägga att fasaden hänger alltså inte på fönsterna utan det är en ganska bra marginal där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.