Vi överväger att sätta in ett fönster i väggen mellan kök och hall. Fönstret är tänkt att sitta vid den blå markeringen på planritningen. Det kommer vara rätt stort, typ 1000x1200. Den lilla väggen i hallen finns inte kvar (svart kryss på skiss). Huset är byggt 1924.

Jag behöver lite tips om hur vi bäst går till väga.

1. Kan väggen vara bärande eller kan det på något sätt bli problem av att såga upp ett hål i den?

2. Hur går vi bäst tillväga för att såga upp ett hål utan att det skadar hallen som är nyrenoverad?

Alla tankar tips, råd och spekulationer välkomnas!
 
  • Planritning med blå markering där nytt fönster planeras och svart kryss där vägg är borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning med blå markering för tänkt fönsterplacering mellan kök och hall och svart kryss där vägg är borttagen.
  • Vägg där ett fönster planeras att installeras, halvt tapetserad och halvt panelad, med synligt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från kök till hall där en blå markering indikerar planerad fönsterplats på en timmervägg, med renoverad yta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med uppsatta planritningar, papperskorg med avfall, byggstativ och avlägsnad väggdel markerad med svart kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En timmervägg med utmärkt blå område för ett planerat fönster, planritningar uppsatta, och en nivellaser på ett stativ framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, det är ett Landshövdingehus i Bagargården! De husen har jag sett många gånger. De bärande väggarna på vån 2 och 3 består av stående plank. Det är i princip ytterväggarna och den sk hjärtväggen. Väggen som ni vill ta hål i är inte bärande. Jag misstänker att det finns puts mm bakom tapeten på väggens andra sida. Då gäller det att säkra väggens ytskikt med någon form av tillfälligt foder innan håltagningen och att göra håltagningen från samma sida (dvs tapetsidan). Vill ni inte göra det själva föreslår jag en snickare som ni vet är försiktig. Jag skulle gissa att en tigersåg är lämpligaste verktyget.
 
J justusandersson skrev:
Aha, det är ett Landshövdingehus i Bagargården! De husen har jag sett många gånger. De bärande väggarna på vån 2 och 3 består av stående plank. Det är i princip ytterväggarna och den sk hjärtväggen. Väggen som ni vill ta hål i är inte bärande. Jag misstänker att det finns puts mm bakom tapeten på väggens andra sida. Då gäller det att säkra väggens ytskikt med någon form av tillfälligt foder innan håltagningen och att göra håltagningen från samma sida (dvs tapetsidan). Vill ni inte göra det själva föreslår jag en snickare som ni vet är försiktig. Jag skulle gissa att en tigersåg är lämpligaste verktyget.
Det stämmer mycket bra! Det är bara gips på den andra sida väggen (och bröstpanel då såklart). Kikar man igenom springorna så kan man också se att någon använt tunna remsor gips istället för läkt, för att räta ut väggen förutsätter jag. Så det bör hålla sig rätt stabilt om man sågar igenom. Kanske kan man skruva upp någon slags ram runt där man ska såga ur för att stabilisera lite extra under arbetet? ja tigersåg låter väl lämpligt, och i värsta fall kanske vi får ha rejäla foder runt fönstret
 
Ja en ram var det jag syftade på med "foder". Mycket enklare med gips än med outs.
 
  • Gilla
Annaojprag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.