Hej!

Finns det något bra sätt att få till en dörr till detta rum (se bild)? Själva "hålet" är 69 cm brett och 179 cm högt. Det är alltså murstocken som är det svartmålade till höger.

IMG_20150401_181644734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapa av en 7x20 dörr/karm om du inte kan göra nåt åt hålhöjden.
 
P9250034.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P5080023.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är möjligt. Dörren t.v. i övre bilden. Sett från andra hållet på nedre.
Leta begagnade dörrar. En äldre skafferi/garderobsdörr borde funka. Det brukar gå att hitta något som passar det mesta. Ev. lite modifiering kan behövas.
 
Ingen som har något tips på 7x20 dörr/karm som enkelt kan sågas av utan att det ser illa ut? Jag tänker att det måste vara lättare att kapa en solid dörr (inte de där standard vita innerdörrarna som består av mest luft) men de jag hittar har alltid speglar som ställer till det så att det blir svårt att få till att det ser snyggt ut när det måste kapas av ca 20 cm. Vill helst inte behöva leta begagnade dörrar, vore skönt att få till en lösning relativt snart och inbillar mig att leta begagnat kommer ta lite tid...

Får man fästa dörrkarm direkt mot murstock och hur gör man det på bästa sätt isf?

Mvh Totalt nybörjare när det kommer till sånt här
 
Det är nästan lika lätt att kapa en inte massiv dörr. Bara att kapa i ditt format och sedan tar man och knackar in en träbit med lim i hålrummet. Har gjort det på 2 nya dörrar i en källare med lägre takhöjd.
Fundera på hur du vill ha gångjärnen, ska det fortsättningsvis vara centrerade med dörren eller är det Ok om de sitter närmare upp/nedsida.
 
AndersS skrev:
Det är nästan lika lätt att kapa en inte massiv dörr. Bara att kapa i ditt format och sedan tar man och knackar in en träbit med lim i hålrummet. Har gjort det på 2 nya dörrar i en källare med lägre takhöjd.
Fundera på hur du vill ha gångjärnen, ska det fortsättningsvis vara centrerade med dörren eller är det Ok om de sitter närmare upp/nedsida.
Okej, det vore ju bra, blir ju betydligt billigare om det funkar. Fast hur blir det då med bredden? Jag har ju hål på 69 cm men dörr med karm ska väl ha 70 om man köper den smalaste? Får man in den ändå eller måste man även kapa så den blir smalare och hur fungerar det med en formpressad dörr? Tänker att det är krångligare att täppa till på längden än om man kapar den uppe eller nere.
 
Peter2400 skrev:
Här finns en massiv 7x19 dörr som enkelt kan kapa till önskat mått.

[länk]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.