Behöver lite hjälp.
Har precis köpt hus från 30-talet och avloppet i köket är sen dess.
Vi ska nu sätta in diskmaskin och då måste vi göra så att avloppsvatten går ut i vasken istället för i avloppsröret.
Är här någon som vet var man kan hitta en sådan här avloppskran så att vattnet går ut i vasken istället?
Kranen till vänster i bild
V__0519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara en reflektion; om avloppet är så gammalt är det dags att byta rören innan de börjar läcka. Tecken på rost på utsidan? Efter 50-60 år kan gjutjärnsrör vara som kex.
Att låta diskmaskinen tömma i vasken är en ljudlig upplevelse. Bara så du är beredd på det. Dessutom måste flödet vara tillräckligt så det inte blir översvämning, t.ex. om det råkar ligga något i vasken när maskinen diskar.
 
imported_Benno skrev:
Bara en reflektion; om avloppet är så gammalt är det dags att byta rören innan de börjar läcka. Tecken på rost på utsidan? Efter 50-60 år kan gjutjärnsrör vara som kex.
Att låta diskmaskinen tömma i vasken är en ljudlig upplevelse. Bara så du är beredd på det. Dessutom måste flödet vara tillräckligt så det inte blir översvämning, t.ex. om det råkar ligga något i vasken när maskinen diskar.
Ja tanken är att byta ut rören helt men hade tänkt få igång så vi kan använda diskmaskinen så länge.
 
Kollade igenom papperna på huset. Avloppsrören i köket är bytta 72
 
Brandtafan skrev:
Kollade igenom papperna på huset. Avloppsrören i köket är bytta 72
Men har du inte plaströr under diskbänken då så det går att få dit en lämplig diskmaskinsanslutning?
Att montera utloppet ovanför diskbänken betyder att ett hål måste tas upp i diskbänken. Ljudet som jag redan nämnt plus vattenånga, diskmedel och odör varje gång maskinen tömmer är störande. Jag har inte sett en sån där utloppskran sedan 70-talet då vi hade en, med ovan beskrivna nackdelar.
 
Nej tyvärr. Där sitter nått stort gjutjärnslås
 
Brandtafan skrev:
Nej tyvärr. Där sitter nått stort gjutjärnslås
Kan du ta en bild på det? Det kanske går att byta ut hela vattenlåset?
 
Jag skulle också hellre bygga om under diskbänken än sätta dit en sån där kludge. När vi satte in diskmaskin för några år sedan var det en del pyssel för att få det att passa med vårt gjutjärnsavlopp, men det var det lätt värt.
 
WP_20151116_13_47_25_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut
 
Kan du rensa lite så vi kan se om det övergår till plaströr? Borde göra det om det är omgjort på 70-talet.
 
Går det inte att koppla diskmaskinen till renspluggens hål?
 
Jag hade ett liknande vattenlås i köket tidigare. Jag borrade hål i delen som går ner från högra diskhon och limmade fast ett 22 mm kopparrör med kemisk metall.
 
Höll det hela tiden? Menar inga läckage eller nått sånt?
 
Men bara byt ut det där vattenlåset, bara byt.
Att det är gjutjärn nere vid golvet går att leva med ett tag till.
Att byta låset är ganska enkelt då det finns anslutningar som passar diskbänksanslutningarna.

Protte
 
Får man lov att göra det själv eller det ska göras av en behörig vvs installatör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.