Hej
Har idag ingen avstängningsventil för inkommande vatten.... Sthlms vatten kräver tydligen detta.
Är det ngn som vet vad det kostar att få en sådan installerad av en yrkesman, eller är det enkelt att göra själv??

Lenny
 
  • Gilla
Snickarboan
  • Laddar…
Det går fort, men minimidebiteringen brukar ju ligga ju på en timme + ev. restid, så det är väl något sådant du får räkna med. Samt material så klart...

Sedan vet jag inte om Sthlms vatten brukar ta betalt för att stänga av och sätta på vattnet ute på gatan? I min kommun är det gratis, men det kanske varierar?
 
tack för snabbt svar! Fick en prisuppgift precis från en rörfirma på 5000kr efter rot! Verkar mkt!!??
 
Ja, det lät mycket dyrt...

5000 spänn efter ROT? Hade de tänkt vara hos dig hela dagen?
Är det ett svåråtkomligt ställe? Gamla rör som gör att de måste byta ut stora delar?

Jag gjorde samma sak själv för ett år sedan och det landade på en 1000-lapp ungefär (inkl material).

Så här fördelade sig tiden:
Först kom det kommunala vattenbolaget och stängde av: 5 minuter
Sedan gjorde rörmokarn sitt jobb: 30-40 minuter (då byttes även en liten rörstump):
Sedan sattes vattnet på igen: 5 minuter
Funktionstest samt koll att inga läckage fanns: 5 minuter
Lite skitsnack i hallen innan rörmokarn drog vidare: 10 minuter:
 
hej igen
tyckte det också!
nya rör då man bytte allt ut till gatan för några år sedan men "glömde" sätta in denna ventil. lättåtkomligt!!
 
Det är inte så att rörfirman räknar in kostnaden som kommunen tar för att stänga av vattnet? Har hört att det kan kosta typ 2000 i vissa kommuner.

Fast det blir ändå orimligt mycket.
 
hej igen!
Nej, det skulle tillkomma på 750kr. Denna offert var från Rörmannen i Bromma
 
Bad du om fast pris när du begärde in offerten? Det handlar normalt sätt bara om ca. 1h jobb... Så du har i princip inget att vinna på ett välja "fast pris" för denna typ av arbete.

Ta det på löpande istället...
 
okido! tack för tipset. detta är inget man gör själv???
 
Absolut! Är du normalhändig fixar du det själv.

Själv är jag livrädd för allt som har med vatten att göra. Jag bytte t.ex. blandare i köket för några år sedan och var jättenojjig ca. ett halvår efteråt. Jag gick och kände på anslutningen varje gång jag var i köket för att säkerställa att det inte droppade.

Så nu får andra göra denna typ av jobb istället. För sinnesfridens skull! ;)
 
låter som ett vettigt tips!! Vattenhantering kan få konsekvenser!!
Tack ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.