Har 8x8m garaget med golvvärme där jag håller 12grader vintertid. Ventilation i dag finns inte.

Kör inte inte snöiga eller blöta bilar mer än kanske en gång i veckan.
Blir ju så klart väldigt fuktigt då.

Det smiter ju in en del luft genom listerna runt den stora porten men jag skulle behöva en kanalfläkt i andra änden på garaget som jag kanske kan göra lite på timer då och då alt låta det självcirkulera.

Är det lönt att ha en avfuktare istället? både och?
 
Kan man ventilera är min åsikt att det är den vägen man ska gå. Avfuktare skulle jag välja som kompletterande lösning om ventilationen inte är tillräcklig.
Du kan ju även välja en fläkt som startar på fukthalten i luften, men är tveksam till att den ökar så mycket i ett garage på 64m2 då det väl blir en 150m3 luft som ska påverkas av den lilla mängd snö och vatten som en bil drar in.
 
AndersS skrev:
Kan man ventilera är min åsikt att det är den vägen man ska gå. Avfuktare skulle jag välja som kompletterande lösning om ventilationen inte är tillräcklig.
Du kan ju även välja en fläkt som startar på fukthalten i luften, men är tveksam till att den ökar så mycket i ett garage på 64m2 då det väl blir en 150m3 luft som ska påverkas av den lilla mängd snö och vatten som en bil drar in.
Tack.
När jag har smält en massa snö i garaget så rinner det kondens på insidan på fönsterna i garaget men det är kanske för lite fukt för att en givare ska känna av det i luften i garaget?

Min ventkille tyckte en enkel kanalfläkt skulle funka bra men frågan är när den ska gå och vad ska styra den?
Bästa tycker jag är om man kan ha ventilation som sköter sig själv utan fläktar och annat som går på el.
 
Har du en fläkt i taket så ska den inte ha något kallrasskydd, vilket ger ett visst självdrag även om fläkten står stilla.
Sätter du en kanal i taket kan du sedan pröva dig fram vad som fungerar bäst för ditt garage. Prova med enbart självdrag, hjälper inte det så se till att du kan montera en fläkt och prova olika styrningar, samt även en avfuktare om problemen kvarstår.
Men jag förutsätter att du har en golvbrunn som smältvatten kan rinna ned i?
 
AndersS skrev:
Har du en fläkt i taket så ska den inte ha något kallrasskydd, vilket ger ett visst självdrag även om fläkten står stilla.
Sätter du en kanal i taket kan du sedan pröva dig fram vad som fungerar bäst för ditt garage. Prova med enbart självdrag, hjälper inte det så se till att du kan montera en fläkt och prova olika styrningar, samt även en avfuktare om problemen kvarstår.
Men jag förutsätter att du har en golvbrunn som smältvatten kan rinna ned i?
Golvbrunn finns.
Då kanske jag börjar med att sätta in en 125mm kanal i väggen högt upp vid taket. Låta det vara ganska öppet.
Räcker inte det till så sätter jag dit fläkt och funderar på styrning i samband med det.
 
En kanal i väggen fungerar sällan så bra för självdrag utan helst ska du ha en lodrätt kanal. Men många av de garage som byggs har precis det och det kan ju fungera. Är det lite arbete så kan det vara väl värt att pröva.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.