Hej.

Jag ska sätta in en altandörr i vårt hus. Dörren kommer att placeras ca 60 cm in (uteifrån sett) från ena hörnan av fasaden (kortsida). Det är ett 1,5 plans hus med putsade tegelväggar med luftspalt. Dörren är en 2100x900 vanlig altandörr.
Min fråga är: går det att göra arbetet med håltagning och insättning av dörren själv? Alltså hyra en riktig stenkap för håltagningen och sen lägga in en betongbalk ovanför dörröppningen för bärigheten. Just att få in en betongbalk ovan hålet för dörr/karm undrar jag också hur man går till väga för att inte huset ska trilla ihop. Börjar man med att kapa upp ett hål från ena hållet (genom första tegellagret) för in betongbalken så långt det går och sen kapar igenom från andra hållet och för balken vidare dit så den täcker hela väggens tjocklek. Sedan efter att denna balk är på plats borde man väl kunna kapa upp själva hålet för dörr/karm utan risk för skador?

Hur mycket vikt är det på en yttervägg i ena hörnan av kortsidan på ett 1,5 plans hus i tegel? Det kanske räcker med bärigheten i dörrkarmen?

Jag kommer givetvis inte ge mig på ett sånt här arbete utan att vara säker på att det går att göra själv utan risk för skador, men tänkte att här är väl ett perfekt ställe att börja sin research.

Tack på förhand!
 
Hej ...
1. Står teglet på grunden ...???
Takstolen vid gavelen vilar som regel på gavelväggen . är det så hos dig också ????
Nästa takstol sitter som regel ca 120 cm från gavelen . vilket avstånd är det hos dig ???
Detta är viktigt att veta..
Eti..
 
Det finns en artikel i antingen senaste eller näst senaste numret av gör det själv där de sätter in en altandörr i en putsad villa. Vill minnas att man växlar av inne och utanför huset (lite beroende av konstruktionen) och sedan öpnnar väggen. Som förstärkning använder man sedan en speciell tegelförsedd balk som man monterar i hålets ovankant.

Lycka till.
 
Hej Eti.

Teglet står på grunden. Det är ett hus med källare. Men första takstolen sitter ca 15 cm in från gaveln (av bjälkarna på ovanvåningen att döma) och nästa ca 1,10m efter den närmst gaveln. Se bil nedan. Hur påverkar detta upptagning av hål i väggen för dörren?

Slänger även in en fasadritning på gaveln där dörren ska sättas in. _DSC0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade artikeln på GDS hemsida så skaffade mig en prenumeration så jag kan ladda ner den. Ska ta en koll sen.

Tack för hjälpen än så länge.
 
Skall dörren sitta enligt denna bild då är det inga större problem
Detta är nedre plan och har inte med takstolarna att göra som du visar på det övre planet... Snyggt..
Tak och golv bjälklaget är det som vi nu pratar om..detta är en gavelsida så här ligger hammarbandet och takstolen
över denna vägg så det går bra att ta håll ... Börja med att mäta från insidan där dörren skall komma , ta upp ett hål bara så stort att du kan leta dig fram till första befintliga stolpe och se om den sitter rätt , då kan du börja från den..
Eti..


Eti...
 
Tusen tack Eti!

Laddade ner guiden från GDS och den kommer nog att vara hjälpfull. Huset dom demonstrerar på är byggt exakt likadant som mitt så det är perfekt. Tack badtastex för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.