Jag håller på och bygger ett uterum och´nu börjar det bli dags att lägga golvet.
Det som är bestämt är att golvet ska vara något slags brädgolv som skall målas vitt.

Efter sökningar på google kommer jag ingen vart känns det som, med spontant golv riskerar jag att det börja svälla/krympa för mycket.

Kom nu över denna sida: http://www.viivilla.se/Bygg/glasbetong/Skot-om-din-tratrall-41978 där dem slår "hål på myten" att man måste vänta 1-2år innan man målar på impregnerat trä.

"Med dagens impregnering behövs ingen viloperiod men ett nytt tryckimpregnerat virke ska vara torrt innan du behandlar det. Hur lång tid det tar för virket att torka beror naturligtvis på väder och vind men räkna med några veckor så här års."

Någon speciell färg som krävs? Risk att färgen spricker/krackelerar??

Uterummet är isolerat med 100m cellplast i golv och tak, samt 90mm i väggar förutom där det är 2glas fönster. En vägg (2,5m) ska ha glasskjutdörrar (som inte är beställda ännu, antagligen blir det isolerglas) Byggplast även i tak/vägg/golv.

Slutresultatet jag vill komma till är liknande detta:
 
  • 365620~1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tryckimpregnerat?
Det är väl bara att köra med obehandlat...
 
  • Gilla
Jellan
  • Laddar…
Nej du har rätt, tryckt är onödigt. Men jag har svårt att hitta hyvlade plankor, vill ju inte ha stickor i fötterna. Jag var faktiskt precis till Byggmax o pratade med dem golvet som jag länkar till i tidigare inlägget, han sa att detta fungerar i uterum och går även att måla vitt.

Åkte till Bauhaus med samma frågeställning om deras motsvarande golv (massiv furu ekonomi) och d-r vara svaret att golvet inte fungerar i uterum då det sannolikt kommer leva för mycket o bukta sig.

Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.