Hej!
Jag är helt ny på forumet och pysslar med ett projekt där jag gör ett skrivbord men är osäker på vad jag ska använda för att montera dit skivan på underredet? Jag har införskaffat följande:
Underrede: IKEA Bekant 160x80
Skiva: Bänkskiva akacia 2200x635x26

Jag vill egentligen bara skruva dit skivan på underredet på ett säkert sätt och att de ska kunna gå att lyfta utan att träet spricker från fästpunkterna samt att de ska finnas möjlighet att skruva av. Hur vet jag vilken skruv som skall användas samt antal? Min tanke har varit att använda mig utav rampamuff (borra samt göra en försänkning och sen även limma) för att få en maskingänga så man kan använda gängad skruv för att lätt kunna demontera vid behov men hur vet jag hur många? Är detta överdrivet komplicerat? Det finns 16 st. 11 mm hål samt 4 st. 5 mm hål i underredet (se bilder).

Jag har troligen överanalyserat det hela men skulle gärna vilja veta hur man går tillväga för att veta hur beräknar antal skruv samt dimension och gör det på fackmannamässigt sätt? :)
 
  • Ett hemmakontor med stor skrivbord, dubbla skärmar, datorutrustning och vardagligt bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en möbeldetalj med metallstöd och träpanel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätexturerad ytterdörr med svarta metallbeslag och synliga skruvhål, halvcirkelformade utsågningar, ny eller nyligen installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ditt förslag är överdrivet komplicerat :)

På Kinnarps skrivbord, med skiva av spånkärna (inklädd så klart), skruvar de skivan med korta och tjocka träskruv. Ingen förborrning.

Det är ju ingen direkt belastning horisontellt så i princip så skulle det räcka med 4 st skruv bara för att hålla skivan på plats.

Köp träskruv TKT FZB (inomhusbruk) och dra dit 4 st på varje sida, det räcker. Rekommenderar dimension 5x20 då din skiva är 26 mm tjock (för att inte riskera att skruven går igenom). Förborra med typ 2 mm borr för att vara säker på att undvika sprickbildning. Se upp så du inte borrar genom skivan bara. Du kan sätta en liten tejp på 15 mm djup på borret så du ser hur djupt du borrar. Med skruven jag länkat till nedan så ska du inte behöva förborra, enligt tillverkaren. Men det är ju dumt att chansa.

Du behöver inte dra fast skivan för kung och fosterland, det räcker att skruva fast lagom hårt :)

https://www.ahlsell.se/products/infastning/traskruv/traskruv-spax/289130/
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Ja, ditt förslag är överdrivet komplicerat :)

På Kinnarps skrivbord, med skiva av spånkärna (inklädd så klart), skruvar de skivan med korta och tjocka träskruv. Ingen förborrning.

Det är ju ingen direkt belastning horisontellt så i princip så skulle det räcka med 4 st skruv bara för att hålla skivan på plats.

Köp träskruv TKT FZB (inomhusbruk) och dra dit 4 st på varje sida, det räcker. Rekommenderar dimension 5x20 då din skiva är 26 mm tjock (för att inte riskera att skruven går igenom). Förborra med typ 2 mm borr för att vara säker på att undvika sprickbildning. Se upp så du inte borrar genom skivan bara. Du kan sätta en liten tejp på 15 mm djup på borret så du ser hur djupt du borrar. Med skruven jag länkat till nedan så ska du inte behöva förborra, enligt tillverkaren. Men det är ju dumt att chansa.

Du behöver inte dra fast skivan för kung och fosterland, det räcker att skruva fast lagom hårt :)

[länk]
Suveränt! Tackar för infon, hade en känsla att jag gjorde detta onödigt komplicerat. 😅

Men skulle de 4 skruvarna klara av att man lyfter skrivbordet med underredet monterat?
 
Jag har i princip samma kombination och jag använde bara medföljande montering till underredet. Min bekant är dock nästan 10 år gammal så på min är det dock inte en skruv som det verkar vara på den nya utan bara en liten plastplugg som man tryckte in i den andra plastpluggen som fick den att expandera. Sen har jag nog dragit några skruv extra men jag tvekar på att det behövs med den nya lösningen med skruv.
Illustration av monteringsinstruktioner för möbelunderrede med skruvar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades ju klistra in fel bild ser jag nu. Men de verkar ha alla möjliga lösningar nu ser jag när jag läser monteringsanvisningarna nogrannare. Min var enligt bild 5 i nuvarande beskrivning på alla hål. Tillsammans med de andra på 6 och 7 lär det sitta som berget...
 
Redigerat:
  • Gilla
Madoba
  • Laddar…
M Madoba skrev:
Suveränt! Tackar för infon, hade en känsla att jag gjorde detta onödigt komplicerat. 😅

Men skulle de 4 skruvarna klara av att man lyfter skrivbordet med underredet monterat?
Sannolikt, men dumt att chansa - sätt därför i fler 👌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.