Hej! Jag köpte ett hus för drygt ett år sedan med ett fint besiktningsprotokoll rörande fuktnivåer på vind.
I samband med köpet så monterade säljarna ned en braskamin som vi inte ville ha och plockade då även bort röret upp till skorstenen. När vi gjorde en besiktning nu så hade fuktnivåerna ökat upp mot 16-18%, vilket är gränsvärdet för mikrobiell påväxt(?) och vi tror att det har att göra med denna förändring. Se bild hur det ser ut.

Vad hade ni gjort för att snabbt och billigt lösa detta? Det sitter en huva på skorstenen så det kommer inte in något regn, men mycket mer kallluft än det vanliga via sidorna av taket där det är öppet.

Vi vill helst inte ta bort den helt, då vi eventuellt kan vilja installera en braskamin i framtiden.

Väldigt tacksam för svar och tack på förhand.
Mvh Emil
 
  • Öppning i tak med synlig isolering och skorstensrör, tidigare anslutning för braskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut med plast etc i taket upp till vinden?

Vilken fuktnivå är det som har ökat?
Vad låg det på innan?
När gjordes de olika mätningarna?

Skaffade förra ägaren bygganmälan för rivning av eldstad samt rökrör förutom för yttre skorstenen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut med plast etc i taket upp till vinden?

Vilken fuktnivå är det som har ökat?
Vad låg det på innan?
När gjordes de olika mätningarna?

Skaffade förra ägaren bygganmälan för rivning av eldstad samt rökrör förutom för yttre skorstenen?
Jag är osäker på hur det ser ut med plast i taket upp till vinden, men antar att det är byggt enligt dåtiden byggstandard? (byggår 74)

Så här löd besiktningsprotokoll från för ett år sedan: "Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) iden omgivande luften är över 75 %. I furuvirke motsvarar det enfuktkvot (FK) på 17 %. Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättestill 10 %."

I den nya besiktningen så låg fuktkvoten på ca 16-18%, då var det en extremt fuktig dag där det hade gått från minusgrader till töväder och mycket nederbörd. Båda mätningarna gjordes vintertid.

Mig veterligen så har förra ägaren inte gjort någon anmälan för rivning av eldstad och rökrör.
 
Byggår -74, då är det troligen någon slags tjärpapp som är häftad/spikad på undersidan av takstolarna, dikt mot tjärpappen sitter troligen spontat virke, ovanpå ligger gullfiber.

Hålet efter skorstenen behöver täckas så att inte fuktiga rumsluften kommer upp till vinden.

Att relativa luftfuktigheten överstiger 75% under en kortare tid är inte något farligt.

Vilken luftfuktighet hade det varit utomhus den sista tiden innan varje mätning?

Såhär har temperatur & luftfuktigheten varierat utomhus hos oss,
Graf över temperatur och luftfuktighet utomhus över en vecka, visar varierande värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tyvärr har jag ingen givare på vinden, men vet att det har varit över 90% i luftfuktighet ibland.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Byggår -74, då är det troligen någon slags tjärpapp som är häftad/spikad på undersidan av takstolarna, dikt mot tjärpappen sitter troligen spontat virke, ovanpå ligger gullfiber.

Hålet efter skorstenen behöver täckas så att inte fuktiga rumsluften kommer upp till vinden.

Att relativa luftfuktigheten överstiger 75% under en kortare tid är inte något farligt.

Vilken luftfuktighet hade det varit utomhus den sista tiden innan varje mätning?

Såhär har temperatur & luftfuktigheten varierat utomhus hos oss,
[bild]
tyvärr har jag ingen givare på vinden, men vet att det har varit över 90% i luftfuktighet ibland.
Okej, det låter troligt! Ingen aning om vad det varit för luftfuktighet utomhus, mer än att det gått mellan -/+grader och en hel del nederbörd, så det har definitivt känns väldigt fuktigt utomhus.
Från vardagsrum (där röret upp till skorstenen gick) har satts igen med gipsskiva i taket, men vet inte vad snickaren tätade hålet med. Det jag oroar mig för är själva hålet från vinden och ut i skorstenen (Se bilden). Antar att det kommer in mer kallluft än vad det gjorde tidigare när skorstenen var inkopplad vilket genererar mer fukt?

Förresten, stort stort tack att du tar dig tid och svarar på mina frågor. Det uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.