Hej,

jag har tagit bort ett skafferi som hade en ventil i sig. Förra ägaren hade stoppat isolering och satt en skiva för. Hur gör jag detta snyggt från insidan?

kan jag ha nät->isolering->gipsskiva->puts(typ gyspum)? Eller ska jag ha utomhusputs->tegel eller något liknande->inomhus puts?

har inte fattat det här med kondens och liknande…

det är ett hus från 50talet och ytterväggen är någon form av sten.
Öppning i en stenvägg med synlig isolering inuti, omgivet av ojämn, grå puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i arbetshandske som stoppar isolering i öppning i stenvägg med synlig metallnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ventil på en strukturerad, ljusgrå yttre vägg med synlig stenkorn och en grönt löv nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning
 
Jag gjorde nyligen samma övning och löste det i stort sett som du tänkt. Stenull, gips och gipsbruk. Håller tummarna för att ingen sågar lösningen :cool:
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
Haha, avvaktar lite tid och hoppas någon tycker till. Insåg att jag hade lite väggputs för inom och utomhusbruk kvar efter att kakelfirman var här så jag funderar på att kasta in det i hålet ist. Är det bättre eller sämre än isolering och gips?
 
N
Du ska inte behålla ventilationen då, sätta en ventil?
Annars är det bara att mura dit en sten vad som, tegel eller leca.
Och putsa med det bruk du har, det är inte gipsbruk på väggarna nu så använd vanligt bruk
 
Putsen är ju mer av ett ytskikt, du bör ändå ha isolering, och jag gissar att putsen fäster dåligt direkt på isoleringen så någon typ av skiva, nät eller annat lär behövas. Men puts eller gipsbruk är skit samma, beror mer på vilken ytfinish du vill åt eller vad du har hemma.
 
N neo11 skrev:
Du ska inte behålla ventilationen då, sätta en ventil?
Annars är det bara att mura dit en sten vad som, tegel eller leca.
Och putsa med det bruk du har, det är inte gipsbruk på väggarna nu så använd vanligt bruk
Tror inte den behövs då den satt i skafferiet? Svärfar hade en lite husfix. Tar och sätter lite tegel med det. Ang putsen trodde jag gipsbruk funkade med annat bruk?
 
N
Ventilation är ju aldrig fel.
Men sätt igen med vad du vill, gipsbruk fäster ju på allt och det är inomhus.
Så kör på det.
 
  • Gilla
konne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.