Hej!

I pågående renonvering av ett källarutrymme (i princip helt ovan mark dock) så har jag fastnat pga funderingar kring ventilation. Utrymmet är en gammal tvättstuga, nu ska det bli sovrum. Det finns en ventilationsöppning genom ytterväggen i ena hörnet. I andra hörnet finns två öppningar till rökkanaler i murstocken, en högt en lågt. Troligen har detta koppling till att man eldat under tvättkaret här på 40-talet. Idag är murstocken kall, dvs den används bara till ventilation ut.

Nu reglar jag upp alla väggar för att sätta OSB och gips. Vad gör jag med de båda kanalerna i murstocken?
1. Sätter igen dem båda. Låter luftflödet löpa från intaget i ytterväggen, ut genom dörr och upp i huset. Detta är upplägget i övriga huset, självdrag alltså.
2. Sätter igen det nedre, men behåller en öppning till det övre, för att vid behov ha en extra passage för utluft. Kan ju ha den stängd i normalläget om den stör flödet.
3. Kan jag använda endera öppningen för att skapa ventilation BAKOM väggen? Är lite orolig för fukt, även om både vägg och golv är väldigt torra och fina, och reglar av stål. Ytterväggen är trots allt kall (hålsten, oisolerat)

I de fall jag sätter igen öppningarna i murstocken tänkte jag hur som helst lämna luckor så att sotaren kan komma åt, ifall vi i framtiden installerar tex öppen spis eller liknande och det skall slammas, mm. Men hur mår en rökkanal av att korkas igen i botten? Problem?
Tack på förhand!

John
 
  • ventilation.png
Den övre skulle jag använda för självdrag till ventilation, har en sådan i en renoverad tvättstuga/relax/bastu/dusch.
Sätt inte igen den undre helt utan se till att det finns lite möjlighet till ventilering av kanalen i murstocken.
 
Den nedre av ingångarna till skorstenen användes till att ta hand om rökgaserna från eldandet i karet, den övre var till ventilation av rummet.

Eftersom du har ett självdragshus (utgår jag ifrån med den konstruktionen) så skulle jag murat igen den nedre luckan men du måste absolut ha den övre kvar eftersom den är en del av din ventilation. Mura in en bit spirorör som du drar ut genom den nya väggen och sätter en vanlig ventil i.

Det är inga problem med att mura igen den nedre förutsatt att du har regnskyddat skorstenen med tex en huv eller dyl. Om du inte har gjort detta kan du mycket väl få nedrinnande vatten som ställer sig i botten.

Men det stora frågetecknet är för mig är att du reglar och sätter OSB+gips på gamla källarväggar. Brukar vara ett likhetstecken med problem, tyvärr. Varför inte bara putsa om dom och måla med tex silikatfärg istället.
 
Tack för tipsen! Funderar nu på att behålla den övre kanalen som Oceanis säger, men täppa till den nedre uppifrån skorstenen (och bygga en lucka där nere så den går att komma åt för sotaren i framtiden). AndersS, vad tror du om det? Blir det problem om det inte är nån luftrörelse alls i den nedre kanalen, även om den byggs igen uppifrån?

Väggarna, ja... Har funderat mycket. Men resten av källaren är byggd så, och det tycks inte varit problem på 8 år i alla fall. Och detta är den torra sidan av huset (källarvägg ovan mark, och sol). Idealiskt hade förstås varit puts, men det hade jag sämre koll på och tog den lättare lösningen. Hur som helst, det är offtopic för det är redan gjort. (Möjligen skall jag ta upp hål i skivorna i över och underkant för att skapa lite cikulation bakom väggen. Men ärligt talat är jag inte säker på att det är så bra det heller. Varm, fuktig luft skall då cirkulera ut mot en kall yttervägg...)
 
När vi installerade bergvärme så rekommenderades att vi skulle säkerställa ventilation. Hos grannen satte värmepumpsfirman in två stycken rörstumpar, ca 25-30 mm, i det igenmurade hålet för att få en mindre ventilering.
Jag själv har kvar sotlucken nere vid golver och ser till att det finns en liten springa öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.