Hur gör jag bäst här för att sätta igen här där en innerdörr tidigare satt, på bästa sätt för att förhindra sprickor sedan efter målning? Träramen är cirka 69mm bred, då kan jag inte använda 70x45 att bygga ramen med väl?

Väggsektion där en innerdörr tagits bort, visar träram och spackel på karmkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Absolut bäst blir det om man sågar om bef skivskarv till mitt på reglarna,annars plåtregel eller väl torkat virke(y)
 
Tss skrev:
Absolut bäst blir det om man sågar om bef skivskarv till mitt på reglarna,annars plåtregel eller väl torkat virke(y)
Om man sågar om gipsskarven till mitten av regeln, slipper man göra en ram då? Det räcker med endast kortlingar? Hur sågar man bäst ut från gipset, cirkelsågen?

Fibergips fick jag tips om också, är det bra?
 
Redigerat:
A
J Julamannen skrev:
Om man sågar om gipsskarven till mitten av regeln, slipper man göra en ram då? Det räcker med endast kortlingar? Hur sågar man bäst ut från gipset, cirkelsågen?
det såg ut som spånskiva först! gips går att skära med gipskniv(brytblad)med lite jobb,
går att såga men det dammar sanslöst! en regel på golvet och en stolpe på mitten.
 
Jag skulle som du funderar på kapa 2 cm på var sida och sedan bara ha kortlingar. Använd vanlig såg. Det dammar lite men inte sååå farligt.

Sedan vad gäller sprider så fasa av kanterna där gipsen möts. Kör sen pappremsa där du spacklar först, lägger sen pappremsan och sen slutspacklar. Det bör verkligen göra så sprickor håller sig borta.

Jag har dock haft rätt gott resultat med vanlig fiberremsa(nät) också. Jag tror inte det där är ett ställe som rör sig speciellt mycket nämligen. Brukar vara hörn i hus etc som rör på sig med årstiderna.
 
A
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Jag skulle som du funderar på kapa 2 cm på var sida och sedan bara ha kortlingar. Använd vanlig såg. Det dammar lite men inte sååå farligt.

Sedan vad gäller sprider så fasa av kanterna där gipsen möts. Kör sen pappremsa där du spacklar först, lägger sen pappremsan och sen slutspacklar. Det bör verkligen göra så sprickor håller sig borta.

Jag har dock haft rätt gott resultat med vanlig fiberremsa(nät) också. Jag tror inte det där är ett ställe som rör sig speciellt mycket nämligen. Brukar vara hörn i hus etc som rör på sig med årstiderna.
menade att klingsåg dammar! att handsåga mot regel går visst,inte helt lätt dock :D
 
Tss skrev:
menade att klingsåg dammar! att handsåga mot regel går visst,inte helt lätt dock :D
Ja det misstaget har man gjort. Dammar åt helvete haha :D
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
Okej. Låter som bra ideer allting.

Väggen är exakt 95 tjock, är det 70x45 kortlingar och gips som gäller då?
 
  • Gilla
clejstiger
  • Laddar…
J Julamannen skrev:
Okej. Låter som bra ideer allting.

Väggen är exakt 95 tjock, är det 70x45 kortlingar och gips som gäller då?
Du skrev innerträt är 69 mm. Men det lär vara 45x70 regel, som eventuellt krympt lite med tiden. Så köp det som kortlingar. Sen 13 mm gips utanpå det.

Exakt match till nuvarande vägg lär du inte få. Det är spacklets syfte.
Bredspackla ordentligt minst 30cm brett över skarvarna så ojämnheter försvinner mer.
 
  • Gilla
Julamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.