Har en skitful hylla som ska väck i köket, planen är att skruva loss, fylla hålen (4st) och sen fylla med silikon, men jag vill ju självklart att det ska se ut som att det aldrig varit en hylla där.

För tillfället så sitter skruven igenom kakelfixet/fogen? Men kommer detta spackel funka för att göra så att det ser ut som att det aldrig varit hål där tidigare? Eller behöver jag köpa en hel burk med kakelfix?

Eller finns det något annat snyggt sätt att lösa det på?
 
  • Trähylla med stöd, fastsatt på kakelvägg med skruvar. Ljust, hemmiljö, närbild, vinkel underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädstöd skruvat på kakelvägg under trähylla, beigea kakelplattor, två synliga skruvhuvuden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit tub med väggspackel, 400ml, för 69,90 kr, lättarbetat, från Rusta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömt att jag gjort en av dessa trådar tidigare, men vad jag är mest osäker på är vad jag ska köpa!
 
Strunta i silikon, finns ingen anledning.
Din lösning kan fungera, svårt att säga hur osynligt det blir, vanligt spackel är dock vattenlösligt och inte speciellt slitstarkt. Men det skadar inte att testa, i värsta fall får du ersätta spacklet med fog senare. Räkna med att du får spackla fler gånger då spacklet kommer sjunka in när det torkar.
 
Claes Sörmland
Kakelfog, det svåra är att välja rätt färg på den med kostnaden per paket är överkomlig. Köp hem och provblanda med vatten låt stela och jämför. När du har hittat rätt så fyll hålet. Kakelfog är i princip cementblandat med kalkstensmjöl och pigment. Så du kan blanda de olikt färgade pulvren med varandra och få fram rätt nyans. T ex om du köper en ljusgrå och en mörkare grå. Blanda till du matchar färgen på fogen (i torkat tillstånd eller att ha brunnit med vatten).

Svårt att se på fotot med det ljuset men ska vi gissa att fogen är någon beige sak från sent 90-tal - tidigt 2000-tal?
 
  • Gilla
John Åberg
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Strunta i silikon, finns ingen anledning.
Din lösning kan fungera, svårt att säga hur osynligt det blir, vanligt spackel är dock vattenlösligt och inte speciellt slitstarkt. Men det skadar inte att testa, i värsta fall får du ersätta spacklet med fog senare. Räkna med att du får spackla fler gånger då spacklet kommer sjunka in när det torkar.
Hm okej, då kanske man ska köra på riktigt *fix* direkt för att få så slitstarkt och vattentåligt som möjligt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kakelfog, det svåra är att välja rätt färg på den med kostnaden per paket är överkomlig. Köp hem och provblanda med vatten låt stela och jämför. När du har hittat rätt så fyll hålet. Kakelfog är i princip cementblandat med kalkstensmjöl och pigment. Så du kan blanda de olikt färgade pulvren med varandra och få fram rätt nyans. T ex om du köper en ljusgrå och en mörkare grå. Blanda till du matchar färgen på fogen (i torkat tillstånd eller att ha brunnit med vatten).

Svårt att se på fotot med det ljuset men ska vi gissa att fogen är någon beige sak från sent 90-tal - tidigt 2000-tal?
Okej, Jaa jag skulle tro 2005-2008 tal på köket så som luckorna ser ut... (Mor och far har något liknande från den tiden tror jag)

Jaa alltså de behöver inte se perfekt ut utan hyllan ska bara väck helt enkelt... för att bland annat ge en lite mordernare look :) försöker fräscha upp utan att byta hela köket nämligen. Bytt knoppar i hela köket och det gjorde under för hur köket ser ut nu i daxljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.