Hej,

Har precis fått in fiber till huset, och nu ryker antenn + parabol som sitter monterad på taket. Det går en stolpe genom taket ner på vinden som jag ska ta bort. Vad är det bästa sättet att sätta igen detta hålet? Ska jag sätta mögelstopper i hålet eller är det papp och någon massa man kör med?

Tack!
 
Det är ju intressant att veta vilken typ av tak som du har.
 
E etompau skrev:
Det är ju intressant att veta vilken typ av tak som du har.
Missade det. Det är takpannor på papp och en kallvind.
 
Spika på en bit takpapp på utsidan och en träbit på insidan. Lägg dit en ny takpanna om så är nödvändigt.
 
Jag tänker göra samma sak i vår och lägger då först en liten bit takpapp över hålet och sedan en större bit på det. Kommer använda möhe takklister!
 
Mögelstopper använder man för att ventilera taket, inte laga hål... Enklast är att sätta en passande plugg i hålet, limma papp över, helst en hel remsa ända uppifrån nocken om det är nära och möjligt, och byta eventuell takpanna med hål.

Bilder?
 
useless useless skrev:
Mögelstopper använder man för att ventilera taket, inte laga hål... Enklast är att sätta en passande plugg i hålet, limma papp över, helst en hel remsa ända uppifrån nocken om det är nära och möjligt, och byta eventuell takpanna med hål.

Bilder?
Jag vet att mögelstopper används för att ventilera tak. Men eftersom det redan är ett hål, så kanske det är enklast och bra att sätta en mögelstopper där. Inte för att jag har några problem på vinden dock.

Är det takmassa eller asfaltsklister som bör användas?
https://www.byggmax.se/asfaltklister-p17303
 
Hur stort är hålet ?
Är det bara några cm i diameter behöver du inte hålla på med trä och dyligt
gör ett i skär i pappen ovanför hålet och stoppa upp en papp bit som täcker hålet 5-10 cm åt varje håll.
kör på lite fog eller asfaltskitt på sidorna och spika så den sitter.
lägg ny panna
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur stort är hålet ?
Är det bara några cm i diameter behöver du inte hålla på med trä och dyligt
gör ett i skär i pappen ovanför hålet och stoppa upp en papp bit som täcker hålet 5-10 cm åt varje håll.
kör på lite fog eller asfaltskitt på sidorna och spika så den sitter.
lägg ny panna
Hålet är nog inte mer än 5-8cm i diameter. Så pappen jag lagar med ska stickas in under den befintliga pappen?
Måste det spikas? Är inte det en extra risk för att vatten tränger in?
 
J jockebq skrev:
Har köpt denna papp: [länk]
Och detta "klister": [länk]

Behöver jag spika om det bara är en liten bit underlagspapp? Eller riskerar inte det inträngande vatten mer?
@pelle plåttak kanon, då förstår jag hur du menade!
spika är att föredra , räcker med ett par stycken , sen stryk över med kittet ,
grejorna du köpt fungerar nog alldeles förträffligt .

Lycka till
 
Kapar denna tråden då jag har tänkt göra liknande.
Parabolen ryker, dock så har vi då också ett hål i måste laga.
Ser ut som på bilderna.
Men låter ju sunt med att kila in takpapp och fästa med asfaltsklister och ev plugg till hålet?
 
  • Tak med genomföring där parabol varit monterad, med synligt hål i takmaterialet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör genom vägg med pluggade hål där en parabolantenn varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parabolantenn monterad på tak med svarta takpannor mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.