Hej!
Bor i brf där ventilationen från spisfläkt tidigare gick rätt ut genom väggen i min brf. Då detta ej är tillåtet har OVK-besiktningen blockerat denna kanal med silvertejp för 2 år sedan, och jag använder sedan dess kolfilter. Då ventilationen går ovanför köksskåpen och är rätt ful önskar jag ta bort den gamla oanvända kanalen.

Undrar om jag kan göra detta utan problem och hur jag såfall bäst löser det gamla ventilationshålet genom fasaden? Bör jag montera ventil och stänga till? fogskum? eller annan lösning? Vill givetvis inte rubba inneklimatet.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Jag blir inte klar över om det finns någon imkanal (frånluft) i köket, vilket ju är nödvändigt även med en kolfilterfläkt.

Några bilder på hur det ser underlättar nog för att förstå din text.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag blir inte klar över om det finns någon imkanal (frånluft) i köket, vilket ju är nödvändigt även med en kolfilterfläkt.

Några bilder på hur det ser underlättar nog för att förstå din text.
Finns frånluft som är godkänt av OVK så som det är nu, diverse allting står rätt till nu efter byte till kolfilter och att det är bortkopplat från tidigare ventilation.

Bifogar bild på kanalen jag önskar ta bort, hoppas det blir tydligare!
Tack så mycket!
Ventilationskanal och frånluftsventiler ovanför köksskåp som kan tas bort efter byte till kolfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hålet genom väggen bör nog isoleras, men jag är inte rätt person att svara på hur, men det finns trådar om det i forumet.

Det vanligaste är nog att man bygger in ventilationsrör med gipsskivor så det bör inte vara något problem att riva inbyggnaden och återställa väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hålet genom väggen bör nog isoleras, men jag är inte rätt person att svara på hur, men det finns trådar om det i forumet.

Det vanligaste är nog att man bygger in ventilationsrör med gipsskivor så det bör inte vara något problem att riva inbyggnaden och återställa väggen.
Har svårt att hitta någon tråd som kan hjälpa mig tyvärr. Kanske bara jag som är dålig på att söka, men får inte upp något om hur jag bäst sätter igen ventilationen. Putsad vägg bakom, stenull och puts över så är den helt borta, men om jag kan sätta en ventil över som jag sedan stänger utan att det blir problem hade nog varit bäst för min del. Då är ventilationen kvar och kanske gör framtidens ventilation lättare att ställa in om det skulle bli behov. Undrar därför över bästa sättet och om någon har tips på vad för typ av ventilation bäst passar mig såfall!
Tack!
 
C
Låt föreningen ta hand om hålet i fasaden, det är inget du skall ge dig på själv.
Men menar du att den där kanalen innehåller ett rör som bara leder rätt ut genom ett hål i fasaden?
Vad är det för något som sitter i fönsteränden? Ser ut som ett tilluftsdon, eller är det bara en renslucka?
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Låt föreningen ta hand om hålet i fasaden, det är inget du skall ge dig på själv.
Men menar du att den där kanalen innehåller ett rör som bara leder rätt ut genom ett hål i fasaden?
Vad är det för något som sitter i fönsteränden? Ser ut som ett tilluftsdon, eller är det bara en renslucka?
L lillelampa skrev:
Har svårt att hitta någon tråd som kan hjälpa mig tyvärr. Kanske bara jag som är dålig på att söka, men får inte upp något om hur jag bäst sätter igen ventilationen. Putsad vägg bakom, stenull och puts över så är den helt borta, men om jag kan sätta en ventil över som jag sedan stänger utan att det blir problem hade nog varit bäst för min del. Då är ventilationen kvar och kanske gör framtidens ventilation lättare att ställa in om det skulle bli behov. Undrar därför över bästa sättet och om någon har tips på vad för typ av ventilation bäst passar mig såfall!
Tack!
Ja precis, leder bara en kanal rätt genom fasaden bakom ”gipslådan”. Menar du persiennen i fönstret? Där är ingen ventilation eller renslucka i fönstret, och på kanalen sitter en gammal hållare till brandvarnare om du syftar på den. Givetvis kan jag låta föreningen sköta hålet, men om det hade kostat mig några hundralappar för att köpa någon ventil som jag kan stänga till hade det varit super. Om ända alternativet är att täppa igen hålet med skum eller isolering, så får lådan vara kvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu hade jag svårt att förstå, först låter det som att hålet är borta och sen som att det är kvar.

Här är några trådar som jag tror passar:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Nej hålet är ju kvar, det hålet jag på lämpligast sätt vill få bukt på. Kanalen i gips täcker ett ventilationsrör, allt vill jag ta bort och där det leder ut genom väggen vill jag på bästa sätt lösa. Om jag kan och det finns vill jag sätta något där minst åverkan görs t.ex något ventilationsdon. Tack för du länka trådarna, blir inte helt klok på vad för don som kan sättas, och andra alternativen som ges är att putsa igen, diverse något jag gärna inte gör.
 
BirgitS
Bara ett stängt ventilationsdon fungerar nog inte så bra eftersom det kommer att bli kraftigt nerkylt på vintern, vilket ger kondens på insidan med risk för att vatten rinner ner längs väggen.
 
C
L lillelampa skrev:
på kanalen sitter en gammal hållare till brandvarnare om du syftar på den.
Ah, det var hållaren till brandvarnaren jag undrade vad det var för något.
Du kan trycka dit ett s.k. ändlock på röret som sticker ut på insidan, men det blir ju inte så snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.