Hej, vid golvet o vårt badrum och bastu har vi vattenrör som går. Precis vid golvet så sitter även en friskluftsventil. Har tänkt att sätta igen den då den inte används för att undvika att det kommer in kall luft direkt på vattenrör.

Detta är ett trähus och hålet i väggen är av gammaldags modell helt i trä. Vad är lämpligast att fylla igen hålet med tänkte på fogskum, stenull, glasull eller finns det något att förslag? Om man kör isolering behöver det då läggas i en plastpåse eller liknande eller kan man bara lägga in det direkt?

Tack på förhand
 
  • Inomhusmiljö med träväggar, kakelgolv, rörledningar och en provisoriskt tilltäppt öppning med träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte finns risk för vatten utifrån hade jag använt vad jag hade jaft: EPS, ull eller liknande, och sedan skruvat en skiva inifrån och ev ngn form av täcklock ute
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det inte finns risk för vatten utifrån hade jag använt vad jag hade jaft: EPS, ull eller liknande, och sedan skruvat en skiva inifrån och ev ngn form av täcklock ute
Tack för svar. Som novis vad är EPS och vad köper jag det? Har nog ull hemma men kan jag bara lägga in det rakt i hålet eller behöver det skyddas med någon plast väl i hålet?
 
krille30 krille30 skrev:
Tack för svar. Som novis vad är EPS och vad köper jag det? Har nog ull hemma men kan jag bara lägga in det rakt i hålet eller behöver det skyddas med någon plast väl i hålet?
EPS = Frigolit

Om du har plast i väggarna och skall göra detta ordentligt så bör du använda ångspärr + tejpa framför ullen också. Men jag tror inte det är kritiskt att ha 1 dm2 ospärrat iofs.
Utifårn beror det på hur det ser ut - gernellt skall man inte ha plast utåt, men det är kanske ngn form av hål du bör sätta igen med ett täcklock eller liknande där ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
EPS = Frigolit

Om du har plast i väggarna och skall göra detta ordentligt så bör du använda ångspärr + tejpa framför ullen också. Men jag tror inte det är kritiskt att ha 1 dm2 ospärrat iofs.
Utifårn beror det på hur det ser ut - gernellt skall man inte ha plast utåt, men det är kanske ngn form av hål du bör sätta igen med ett täcklock eller liknande där ?
Tack. Ja på utsidan är det träfasad så där sågas det ut en träbit liknande fasaden och sätts igen är tanken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.