Ska installera FTX och kommer därför sätta igen alla nuvarande ventiler i fasaden. Det skulle vara ett för stort projekt att ta bort ventilationsgallret på utsidan så det får vänta.

Kommer inte tapetsera om insidan nu men vill gärna ändå få bort ”lådan” från Freshventilen.

Ytterväggen är från 2013 (tidigare ägare byggde till).

Täcklock för ventil på tapetserad vägg med trädtryck, nära ett fönsterhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva ventilen verkar tyvärr vara limmad (inga synliga skruvar) så den går nog inte att ta bort hel.
Framifrån-bild av en öppen Fresh-ventil med synlig plastkanal och ventilationsgaller på en vägg med träd-mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om följande plan?

1. Skära bort den synliga innedelen av ventilen.
2. Sätta igen plastkanalen (som blir kvar). Med vad? Fogskum? Isolering?
3. Sätta över ett täcklock på insidan.
 
P Peter321 skrev:
Ska installera FTX och kommer därför sätta igen alla nuvarande ventiler i fasaden. Det skulle vara ett för stort projekt att ta bort ventilationsgallret på utsidan så det får vänta.

Kommer inte tapetsera om insidan nu men vill gärna ändå få bort ”lådan” från Freshventilen.

Ytterväggen är från 2013 (tidigare ägare byggde till).

[bild]

Själva ventilen verkar tyvärr vara limmad (inga synliga skruvar) så den går nog inte att ta bort hel.
[bild]

Vad tror ni om följande plan?

1. Skära bort den synliga innedelen av ventilen.
2. Sätta igen plastkanalen (som blir kvar). Med vad? Fogskum? Isolering?
3. Sätta över ett täcklock på insidan.
Låter som en god plan. Jag skar ut cirkulära isoleringsbitar och satte in i mina ventiler när jag satte igen dem tidigare i år. Har dock än så länge kvar innerdelen med stängt spjäll.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.