Hej,

jag har två 6x6 fönster som sitter i bredd idag där jag vill byta ena fönstret och sätta igen det andra. Själva fönsterbytet har jag koll på men hur sätter jag igen hålet så det blir rätt på alla sätt, alltså tätt utifrån? Den stående panelen ska bytas om något år så tänkte bara täcka själva hålet med panel nu. Bör man då sätta plåt eller liknande för avrinning vid övre och undre skarvarna? Helt grön på detta så förklara gärna utförligt hur ni hade gjort!
pratat med snickare som ville ha 10 000kr plus moms för arbetet utan själva fönstret. Men tänkte försöka mig på det själv. Är det en dum idé?
 
GDS - gör det själv!!! Om panelen ändå ska bytas kanske det inte behöver göras några större konstruktionsbravurer. Det viktiga är att inte få in vatten så klart. Om du kan ta fram en tigersåg eller annat som du kan fasa av den del av panelen som slutar upptill och nedtill på det förnster som ska täckas igen så kan du fasa av de nya snuttarna med panel på samma sätt. På så sätt får du en avrinning om det skulle regna på tvären.

Avfasningen ska ske så att den befintliga panelen under fönstret får snittyta som blir som en "kälkbacke" som lutar utåt. Panelen över fönstret vara fasad på samma sätt. På sidorna kan du också fasa till det om det behövs, men har du överlappande panel så behövs kanske inte det. Är det knepigt att fasa kan du absolut använda plåt men det blir diskretare med fasning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.