Hej!

Har just köpt mig ett hus och frågorna är många, är ung och har inte så mycket erfarenhet så söker mig återigen hit nu.

Huset är timrat men vanlig panel och hela skiten på utsidan, byggt i slutet av 1800 talet, ingen som riktigt vet.

Hur som helst, ett av fönsterna i vardagsrummet måste helt enkelt bort, går inte möblera vettigt för en tekniknörd som jag annars.

Skulle någon kunna förklara precis hur jag ska göra? Jag är händig osv och ta ut fönstret är väl ingen match, men man vill ju gärna ha allt rätt med isoleringar och plaster osv.

Har sökt och sökt men inte lyckats hitta någon info om detta, mest att sätta in nya fönster och det vill jag inte.

Mvh
 
BioElite skrev:
Hej!
Skulle någon kunna förklara precis hur jag ska göra? Jag är händig osv och ta ut fönstret är väl ingen match, men man vill ju gärna ha allt rätt med isoleringar och plaster osv.
Precis å precis... Det beror på.

Du tar bort karmen och fönsterfoder mm och sätter in lagoma reglar, gärna med centrumavstånd 60 cm (cc60), undvik köldbryggor så gott d går. Sätt vindväv eller vindpapp på utsidan under panel och glesläkt.

Så långt är allt enkelt, när det gäller val av isolering och ångspärr beror det på hur huset är konstruerat i övrigt. Återkom med lite fakta.
 
Redigerat:
Man kan göra ett blindfönster, dvs sätta en svart skiva på insidan av fönstret och sedan bygga för väggen på insidan. På detta vis bevarar man husets yttre utseende och har möjlighet att reversera ingreppet på ett enkelt sätt.

Tänk dock på att även blindfönster måste underhållas i framtiden, så gör dem öppningsbara från utsidan. Det görs enklast genom att lägga av hakarna på insidan och sedan skruva genom fönsterbågarna från utsidan.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Stenolofanders skrev:
Precis å precis... Det beror på.

Du tar bort karmen och fönsterfoder mm och sätter in lagoma reglar, gärna med centrumavstånd 60 cm (cc60), undvik köldbryggor så gott d går. Sätt vindväv eller vindpapp på utsidan under panel och glesläkt.

Så långt är allt enkelt, när det gäller val av isolering och ångspärr beror det på hur huset är konstruerat i övrigt. Återkom med lite fakta.

Okej, bor inte där än, tillträde i december så har tyvärr inte så mycket mer fakta!

Men är det jävligt att få till?

Något blindfönster vill jag tyvärr inte ha....

Mvh!
 
Nej, det ordnar du nog fint! Att få det tekniskt bra, lika bra eller bättre isolerat än resten av väggen, är lätt.

Estetiskt bra beror ju på var du vill lägga ribban, samt vilka ytbeklädnader du har ute och inne. Vanlig stående brädpanel med locklist (springläkt) med falurödfärg på utsidan är mycket lätt att lappa igen utan att det syns ett enda dugg.
 
Precis sådan panel har jag på utsidan, hela panelen på utsidan ska nog dock bytas nästa år, samt invändigt ska nytt gips osv upp.

Tack för svaren!
 
Blindfönster är bra då bevarar man husets estetiska utseende. Kan bli helt tokigt om man sätter igen fönster i ett gammalt hus om ofta är satta helt symmetriskt.
 
Som jag skrivit ett par gånger vill jag inte ha blindfönster tyvärr. Finns ett fönster på den långsidan, som sitter på ena sidan vilket redan ser konstigt ut. Bättre o sätta igen skiten och då kan jag även helt plötsligt även möblera inne med!

Mvh!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.