janwide
Ska sätta igen ett källarfönster. Väggen är murad och putsad på någon form av lättviktsblock. Tänkte sätta igen med en cellplastskiva i mitten där fönstret suttit som jag sedan putsa (med armering) c:a 30 mm på var sida, invändigt och utvändigt. Se bifogad bild. Blir detta en bra lösning? Bör putsen vara tjockare?
Dokument-2-page1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir förstås starkare om man putsar på någon form av stenblock men detta är ingen utsatt del av väggen så det ser jag inte som ett problem.
 
Det borde funka. Jag har några partier med putsade cellplastskivor på en del av en grund hemma hos mig. Den enda svårigheten jag har sett med det hela är att få putsen att fästa på cellplasten. Så de tips jag har fått har varit antingen att sätta upp galvat hönsnät med galvade långa märlor, alternativt att hugga små flisor med en gruskratta eller yxa i skivan för att få fäste.

Använd en styv cellplastskiva av XPS inte EPS. Den senare sviktar för mycket. Kan du göra infästningen av skivan med annat än "bara" fogskum vore det nog också bra.
 
Putsen är snarare för tjock för att vara på frigolit, gå ner till 10 mm. Du bör även använda produkter som är anpassade för frigolit såsom glasfibernät och glasfiberarmerad puts om det skall hålla i längden. Jag tycker inte det är en bra lösning om omgivande vägg är i sten, försök alltid att fylla igen med samma material för minst problem.
 
Föreslår att du murar igen med Leca Isoblock och putsar väggen sedan.
 
Tycker det känns lite klent med bara frigolit i hålet, troligen är det enklare och mindre jobb att mura igen det med lecasten.
 
Lite office topic och jag utgår från att ni har en bra anledning till att sätta igen källarfönstret. Har ni tänkt på utrymning vid ev brand/rökutveckling?!

Jag har en granne som bytt ut alla källarfönster mot glasblock och inrett sin källaren som boyta. Jag skulle inte vilja vara instängd där om ngt händer.
 
janwide
Tack för alla svar. Det blir nog lecablock ändå så att det blir riktigt stadigt. Utrymningsmässigt ligger det en ytterdörr precis intill så det är inget problem. Dock en bra synpunkt.
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.