Hej!

Jag skulle behöva förslag på vilken typ av golvlist man kan sätta mot en tegelvägg (se bild).

Eftersom väggen är välvd behöver listen vara ganska flexibel tänker jag mig, eller om det finns ngn annan metod?

Den ursprungliga listen (som var 110 år gammal och rutten) var nog troligen en normal golvlist med många "såghack" i, som på det sättet gjorde den böjbar. Är det så man bör göra igen?

Tacksam för tips.
Välvd tegelvägg intill ljust trägolv där golvlisten saknas, radiator till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett golv möter en välvd tegelvägg utan list, med synlig klyfta och ojämna ytor som illustrerar behovet av en flexibel golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns lister av plast, borde gå att böja utan problem.
 
Ta en golvträlist och såga spår på baksidan med någon cm mellanrum så går det att böja den efter tegelmuren.
 
Såga sönder en golvlist i trä så att när du lägger bitarna med framsidan nedåt så är det massa V-hål i den. Tejpa ihop bitarna så att de ligger tight, sen kan du förslagsvis limma fast det hela med konstruktionslim mot kaklet. När du gjort detta maskerar du kaklet noga och sedan i med en massa spackel och slipa så det blir jämnt. Eftersom du har relativt lite rundning kan det fungera med ett fåtal bitar, alternativt om du sågar massa jack och sedan kan böja, men det blir troligtvis ändå nödvändigt att spackla.
 
Ser ut att vara en rätt stor radie, jag hade provat att bara bocka listen på plats först.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla tips! Återkommer med vad som funkade bäst
 
tommib
Prova MDF-list, den är mycket mer böjbar än vanlig trälist. Den ser dock inte lika bra ut.

Finns på t.ex. Bauhaus.
 
tommib skrev:
Prova MDF-list, den är mycket mer böjbar än vanlig trälist. Den ser dock inte lika bra ut.

Finns på t.ex. Bauhaus.
Jag har merparten socklar, lister och foder i mdf hemma, aldrig någon som reagerat på att det skulle vara mdf

Mdf kommer inte funka på den där radien.

Såga snitt eller plast som gäller
 
Det går att böja lister om du låter dem vara i ånga en stund innan. Vet flera som lägger i lister i spirorör som är tätade i ena änden och sen ångar upp listen en stund. Sen gäller det att vara snabb att få den på plats bara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
tommib
Man kan ju kombinera metoderna. Såga snitt är förstås bra men tar lång tid.

Nu när jag tittade noggrannare på de andra socklarna undrar jag om det inte är bättre med sån flexibel liten plastlist eftersom det ändå inte blir lika.
 
Snyggast och mest böjligt är en list av ask. Finns att köpa i välsorterade trävaruhus. Du kan behöva runda den övre yttre kanten själv. Kan sättas på plats direkt utan andra åtgärder.
 
MDF list fungerar bra att böja. Annars blöt en furu list och linda in i plast och förböj någon dag innan montering. Borra färdigt hål så det går snabbt att montera.
 
Magnus E K
Varför krångla till det med att hålla på och böja? Klart enklast borde vara att bara leta reda på närmaste ek med något större radie än väggen och använda två hålsågar modell större.
 
  • Haha
jonko
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför krångla till det med att hålla på och böja? Klart enklast borde vara att bara leta reda på närmaste ek med något större radie än väggen och använda två hålsågar modell större.
För det första är tråden nästan 4 år gammal så man får hoppas att det är löst...
För det andra, hoppas jag att det var ett försök till ett skämt...
 
  • Gilla
Mpalmqvist och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
För det första är tråden nästan 4 år gammal så man får hoppas att det är löst...
För det andra, hoppas jag att det var ett försök till ett skämt...

Så här blev det.

Sågade spår med jämna mellanrum, skarvade dock på sista delen.
 
  • En inredningsbild som visar en välvad tegelvägg ovanför en nyinstallerad, vit golvlist, med avståndet märkt för skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emma Westman och 11 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.