Jag ska totaleenovera huset och dra ny el. Väggarna är idag tillräckligt raka och för att slippa tappa "massa" golvyta tänkte ja att man kanske kunde sätta 28x70 glesdirekt på väggarna och dra elen där.

Funkar det?

Den lilla haken som jag ser det är att när man kommer med flexen så är 28mm inget att borra hål i men då tänkte jag att man bara drar två skruvar med tex 5cm mellanrum och sågar bort en kloss 3cm där flexen kan gå...
 
Dosornas djup kanske blir ett problem?
 
Varför öppnar du inte bara väggarna, drar elen där och till sist klämmer på en ny gipsskiva på utsidan?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
hmmm sant ...... men du menar att ja fräser spår eller för slang då eller? Hur gör amn detta på smidigast sätt tro? Köperen fräs?
 
Först och främst, vad är det för väggar?

//Patrik
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så här kan man göra med en gipsvägg. Leta rätt på reglarna, ta bort en bit gips, dra flexrör bakom och skruva tillbaks gipsbitarna. Sedan spackla och snygga till innan målning/tapetsering. En dragfjäder eller en tumstock är rätt bra för att föra slang mellan hålen.

DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Jag har inte inspekterat så noga än.. precis köpt huset men bakom skivorna som sitter döljer sig timmerväggar så frågan är om det finns plats eller ej...tippret vill ja ju inte börja fräsa i..
 
E
Är det timmer eller plank? I timmerväggar finns det oftast plats att dra rör i timmerskarverna. Plankväggar så skulle jag nog göra som du säger i första inlägget; såga bort en bit av glesen precis där rören går. Förslagsvis på samma höjd överallt för att lättare undvika att skruva i något rör. Du kommer få fräsa för att få plats med apparat- och kopplingsdosor i vilket fall som helst. Med 45mm slipper du fräsa överhuvudtaget, och rummen blir bara 17mm mindre per vägg. 7cm mindre allt som allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.