Vi skall sätta vanliga gipsskivor 13X1200X2500 som innertak, vi sänker ner taket 28 för att kunna dra elrör m.m ovan, min fråga är nu om det är räcker att sätta glesen på 60cc?
 
Vid montering på längden av 1 lag skivor – max c 300 mm

Janne
 
Överväg att använda 900 mm skivor... mycket lättare att hantera när man ska sätt gips i taket (i alla fall om du ska göra det ensam).
 
Mikael_L
CC300 är väl rek, jag satte så i garaget.

Men jag tror det fungerar rätt bra med cc400 också. Vad du än gör, sätt i vilket fall inte glesare än cc400 (cc450 med 90's skivor). Men välj cc300 om du är pedantisk och vill ha ett perfekt resultat.

Gipsskivelyft rekommenderas, kostar mindre än en hundring att hyra ett dygn.
 
Det finns anvisningar på websidor hos tillverkarna. Jag vill minnas när jag tittade att om man väljer cc400 så måste man dessutom sätta gles utefter väggarna på skivornas kortsida, väljer man cc300 så behövs inte det.

En fördel med de breda skivorna är att det blir färre skarvar som skall spacklas.

Och som sagt skivhiss som man hyr för en billig penning förenklar jobbet med en faktor 100.
 
Kollar man hos Norgips så står det cc 300, Gyproc cc 400...............alltså lite olika beroende på tillverkare. Lite olika också beroende på om man sätter gipsen tvärs glesen eller längs med. Som vanligt så kan man väl säga: följ tillverkarnas rekommendationer!
.........Sen har jag alltid kört cc 300 av gammal ohejdad vana, det är i alla fall inte för glest....:)....
 
brukar vara 400c/c om det inte är golv på övervåningen annars 300c/c
 
Tack för hjälpen !!
 
Jag hade gått på hempularens inlägg. Lägg cc400 + skivornas kortände.
 
Och jag säger 300. Bättre göra det rejält så att det garanterat ser bra ut om 5-10 år
 
mats_o skrev:
Och jag säger 300. Bättre göra det rejält så att det garanterat ser bra ut om 5-10 år
Okej då, men sätt ändå gles i slutet på skivornas kortände. Det är mellan vägg och tak de första sprickorna kommer.
 
en annan sak att tänka på - när man vill fästa saker i taket (som jag håller på med i snedtaket nu) så är man lycklig ju tätare glesen sitter såatt man har något att skruva i

min nedervåning har spontat tak och sedan gips - underbart om man ska fästa något.
 
Jag satte cc400 i garaget och där kan man ana en viss böjning. skivorna va 1200x2400.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.