Hej

Vet inte om detta är rätt tråd för mitt ämne men jag gör ett försök.

Förra året dränerades vår suterängkåk (byggd -78) med nya rör samt att det monterades utvändig isolering med isodränskivor (100mm). I sutterängplanet har vi ett rum som nu ska renoveras och där det finns totalt 5 fönster (typiska källarfönster). Två av dessa fönster är placerade på kortsidan och de andra tre på långsidan. Gemensamt för alla fönster är att de befinner sig, eller kommer att befinna sig, under altan/trädäck. Med andra ord fyller dessa fönster ingen större funktion då de inte släpper in speciellt mycket ljus och rummet där de är kommer dessutom användas som film/biorum så ljus är väll kanske något som är ganska oönskat just här.
Nu till själva "problemet": Kan man utan större mankemang sätta för dessa fönster genom att helt enkelt regla upp en vägg framför dem? Tanken är att jag ska ta bort de gamla invändiga väggarna för att sätta upp nya väggar där reglarna kommer att vara av stål. Tanken är även att det ska vara en luftspalt mellan den nya väggen och ytterväggen och att isoleringen kommer att bli tunnare (ca 5cm mot dagens 10). Skulle detta fungera rent praktiskt och tekniskt eller behöver jag göra något mer för att inte riska några oangenäma fuktrisker pga fönstren byggs för?
For att vara overpedagogisk sa har jag gjort en liten FORENKLAD bildserie for att visa vad jag menar.
Tar tacksamt emot svar fran personer som verkligen har koll pa detta och vet hur man ska gora!
kallarVaggInvandigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är huset byggt av?
Är det lättbetong,Leca eller betong skulle jag mura igen fönstergluggarna.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.