E
Hej,

Jag har ett jordat eluttag mitt på väggen efter ett flyttat kylskåp. Undrar om det finns något sätt att som lekman sätta för detta på ett snyggt sätt utan att behöva ta in elektriker?

Bifogar bild på hur det ser ut när ram är bortskruvad.
 
  • Hand håller en borttagen ram framför ett avslöjat jordat väggeluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet jordat eluttag utan ram i en vägg, synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2850.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av säkringen, gärna huvudströmbrytare för att vara på den säkra sidan, skruva några varv på skruvarna på vardera sida av uttaget så du kan trä ut innanmätet av uttaget ur dosan. Kolla nu vad det är för kablar som är anslutna till innanmätet, det krävs bara 3 för ett jordat eluttag (nolla, fas och jord) men det ser ut som att det är fler, vilket tyder på att elen är vidarekopplad i dosan.
Förhoppningsvis kan du identifiera 3 distinkta färger (i en modern anläggning är det oftast gul/grön - jord, blå - nolla och brun - fas) dessa ska då skruvas loss från innanmätet och samlas per färg och kopplas ihop, enklast med hjälp av kopplingsklämma typ Wago ( https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklamma-Wago-221/p/36-6521 ) så om du har 2 el 3 gulgröna ska dom alla vara i samma wago, alla blåa i en, osv.
När du gjort det kan du täcka för dosan med ett doslock, gärna med skruv så sitter det garanterat bra ( https://www.clasohlson.com/se/Doslock/p/36-2499 ).

Om du helt vill ta bort uttag och dosa så krävs det större jobb, typ öppna upp väggen etc. (om det är vidarekopplat i dosan som det ser ut att vara).
 
Om du ska följa gällande regelverk så nej.

Du får bara byta tex vägguttag.

Jag hade tagit bort uttaget själv och isolerat trådändarna i tex tre Wago 221-412 samt skruvat fast ett doslock.
 
Och så hänger du en fin tavla över locket. 😀
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.