Jag ska byta fönster och väger nu på hur djupt i fasaden jag ska sätta dem.

Snyggast (enligt mig) är i linje med panelen. dom kommer då komma 3.4cm+2.2cm utanför vindpappen/isoleringen (3.4cm spikläkt..). Vet ju att det bästa rent byggnadstekniskt är att stoppa in dom lite i fasaden..

Frågan är dock om det spelar någon roll om jag sätter in dom 0cm eller 2cm... 5cm kommer inte på frågan men en kompromiss kan jag acceptera om det ger stora fördelar.

Känns även lättast rent monteringsmässigt att linjera med fasaden...
 
Vill du ha dom i linje så ska du sätta dom i linje.
 
Jo men samtidigt vill ja ju inte vara helt kompromisslös. Det är ju stor del av hela karmen som är ute i den kalla delen om jag sätter helt i linje med fasaden. Att sätta det 2cm in är ju procentuellt sätt av stor betydelse men kanske inte spelar så stor roll i slutändan...
 
Det är ju en smaksak. Sjukt fult att inte ha någon smyg tycker jag, men smaken är ju olika.

Rent byggnadstekniskt tror jag det gör väldigt liten skillnad. Har du moderna energieffektiva fönster så ökar risken för utvändig kondens dock.
 
Fult att inte ha nån smyg ? ok... det får man väll tycka men det känns ju som ett jäkla meck att få till smygar runt om fönstret utan glipor etc...
 
Man bör sätta fönster så långt in i väggen som möjligt, men det kan se tokigt ut om man har tjocka väggar.

Jag ska byta fönster i höst, kommer sätta mina antinget i liv med panelen eller i liv med vindskyddet, har inte bestämt mig än.
 
Arne999 skrev:
Fult att inte ha nån smyg ? ok... det får man väll tycka men det känns ju som ett jäkla meck att få till smygar runt om fönstret utan glipor etc...
Förstår inte riktigt varför det skulle vara meckigt? Är väggarna eller fönsterbågarna krokiga?

Jag har själv fönstren i liv med stommen, sen kommer ett korsreglat 45mm lager utanpå det, därefter 12mm spikläkt och 42mm panel. Fönstren sitter alltså 45+12+42 = 99mm in från lockpanelens utsida. Mina fönsterbleck är 140mm djupa och sticker ut ca 35mm utanför panelen(på grund av att de lutar ca 17 grader).

Jag tycker det är lagom men jag har förståelse för att man tycker annorlunda.
 
Om jag sätter i linje med panelen behövs bara foder som jag sätter direkt mot fönstret. Om jag ska sätta smygar krävs 4 träbitar till som som ska fästas mot fönsterfodret, fler bitar , mer jobb, fler skarvar, mer meck :)

Nä det får bli i linje med fasaden
 
  • Gilla
Larsa och 2 till
  • Laddar…
Fönster skall ses som en bit av väggen, alltså glaspaketet är även isolering och skall därmed liva med väggens övriga isolering. Men man får givetvis montera sina fönster hur man vill, men utanför isoleringen så blir köldbryggan större med kraftigare kallras en nödvändigt.
 
Satte mina nya fönster liv med panelen pga ska tilläggsisolera väggarna när jag byter fasad så då kommer fönstren vara i liv med isoleringen.

Får dock lite problem med is på insidan av fönstret längst ner när det är riktgt kallt ute på vintern -25 - 30.

Det kan kopplas till olika problem men i vårat fall är det pga fönstrens placering långt ut som är orsaken kallraset blir för högt.
Det i kombination också att vi har ventilation med roterande värmeväxlare och fjärrvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.