Jag vill montera en halv gardinstång direkt ut ifrån en vägg för att sätta upp ett tyg och göra som en sänghimmel för en madrass på golvet. Vad ska jag använda för att kunna montera den så?
 
Hur långt ut ifrån väggen ska den gå då?
Det kan nog bli svårt om man vill ha det snyggt och stabilt.
Men du skulle ju kunna fästa en wire längst ut i endan på den och sen fästa denna i taket? Det kan juvara en tunn wire som knappt syns..

Du kan ju fästa den med en sådan här i väggen t.ex. :
313623-jpg.jpg
 
Redigerat:
Ja det kanske vore något. Vad kallas sådana där?

Jag lånar dessa bilder från styleroom för att visa hur jag tänkt mig:


123750-s%C3%A4nghimmel.jpg

111774-Blandat2007.jpg

På den sista bilden ser man ju någon slags uppsättning men jag kan inte riktigt urskilja vad det är...
 
P
Är stängen i trä kan du använda en käppskruv som är gängad i båda ändarna. Jag skulle nog också försöka säkra den andra änden i taket.
 
  • 87-792_l.jpg
p.lundgren skrev:
Är stängen i trä kan du använda en käppskruv som är gängad i båda ändarna. Jag skulle nog också försöka säkra den andra änden i taket.

Nä det är tyvärr inte trä. Bra tips då dock :)
 
På bild nummer två har du en hävstång, dvs, skruven som håller upp stången sitter lite högre än stången.
Den håller då emot, i utdragningshållet, dvs inte tvärkraft... eller vad man nu ska kalla det...

Det tror jag är den bästa lösningen om du nu prompt inte ska ha någon förankring längst ut...

Om du tänker använda det på samma sätt som på bilderna, tänk på att barn gärna drar i sånt där...
 
Om jag skulle färsta stången både i väggen och förankra den längt ut, vad kan jag tänkas använda för produkter då till allt? Länka gärna till t.ex. clas ohlson, Byggmax eller liknande :)
 
Vad är det för typ av vägg, och vad finns på andra sidan?
Jag gjorde något liknande en gång, och borrade hål rakt igenom väggen och förde igenom ett rör och fäste det på "andra sidan", det såg rätt fräckt ut med ett rör som stack rakt ut ur väggen.
 
Som sagt, vad är det för vägg? Om det är betong/tegel så borde det inte vara några större problem att få en stånghållare att hålla ett lättare rör med ett tunt tyg....
Är det en gipsskivevägg skulle jag vara mer tveksam, och samma om det är ett tungt rör eller tjockare tyg.

Hursom skulle jag nog av säkerhetsskäl faktiskt förankra änden med en wire iallafall...om det ligger en bebis under som kan få stången på sig och bli spetsad... Finns snygga wire-fästen på Ikea tillsammans med en väldigt tunn wire.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.