Hej,

Har inte hittat hjälp på mina frågor någonstans än så länge...Skulle behöva veta hur man sätter fast mellanväggarna på en platta med vattenburen golvvärme. Det finns betong ca 2-5 cm ovanpå golvslingorna men vill nog inte riskera något med att börja spika/skruva, eller vad säger ni...? Vad behöver man ha under syllbredan? syllpapp eller ålderbeständig? Gäller samma sak våtutrymmen där det inte ska sättas någon ålderbeständig på väggarna heller?

MVH/Tiina
 
limma är mitt förslag, tror inte det ska behövas sylltätning under en innervägg.
 
Använd plåtskenor så kan du borra/plugga/skruva bara nån centimeter ned i betongen! Väggreglarna kan du sen välja om du vill ha plåt/trä.

huvudtyp_1.gif
 
Tack så mycket för hjälpen, :)

skall nu genast undersöka det här med plåtskenor... Det låter bra.

MVH/Tiina
 
Använd slagspik 60 mm så behöver du inte va orolig. Detta räcker då du ju även fäster stående reglar i taket och även senare gipsar!
 
60mm spik om man inte vet var rören finns? Nej tack.

Om jag sätter upp mellanväggar utan exakt kännedom om rörens position så skulle jag limma. Med rätt lim så sitter det som berget.
 
Skulle också limma det hela med pl400 elle liknande. Vill man sen verkligen täta sidorna så lämna en cm glipa längst ned på gips/spånskivorna och fyll den med fogskum sen.
 
Använder du 60mm slagspik till golvregel i trä som är 45 mm så är det inga problem, många av monteringssnickarna gör det, går bara ner 15 mm i plattan. Då sitter det även fast på en gång. Att limma funkar ju oxå men det har ju torktid. Valfritt som sagt...
 
Peter Låssmed skrev:
Använder du 60mm slagspik till golvregel i trä som är 45 mm så är det inga problem, många av monteringssnickarna gör det, går bara ner 15 mm i plattan. Då sitter det även fast på en gång. Att limma funkar ju oxå men det har ju torktid. Valfritt som sagt...
Ja man får ju hoppas att inte slangen råkat hamna högre just där det spikas. Om man slipper bo i eländet när det ska renoveras och går ekonomiskt fri är det ju förstås inte orimligt att chansa lite.

Slangen borde inte ligga i vägen, men rätt ofta är saker inte som dom borde vara....
 
Det är bl.a. av den anledningen som slangen skall ligga UNDER armeringsnäten....
Sen skadar det ju inte att ha väldokumenterade bilder på anläggningen ;)

grund_armering_2.jpg
 
JAJA, jag ger mej! Men det är iaf väldigt trevligt me kantbalkarna som numera är isolerade, tänk vilket kallras man slipper!!
 
Peter Låssmed skrev:
JAJA, jag ger mej! Men det är iaf väldigt trevligt me kantbalkarna som numera är isolerade, tänk vilket kallras man slipper!!
Ok, va skönt så slipper vi träta mer om detta.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.