Hej !
Som framgår av rubriken är jag ingen proffselektriker – varför frågan kanske kan verka dum.
Here goes; en vän från England som är byggare har vänligt nog skänkt mig sin svetsinverter
( Lincoln 135 AMP, 220 volt avsedd för DC-ström). Men eftersom det är en maskin avsedd för England så har den såklart en sådan där trestiftsplugg som man känner igen från de länderna. Jag vill inte köra svetsen på någon dum adapter - utan tänker mig att man rätt enkelt kan sätt en IP 33 gummi-stickpropp för utomhusbruk på den.
Kruxet- eller frågan är dock- jord till jordskena/jordstift är ju naturligtvis enkelt - det framgår av maskin och respektive propp vilket är jord. Frågan är dock om det spelar någon roll vilken av trådarna, fas och nolla, som kommer ur maskinen som jag kopplar till respektive stift i euro-stick-proppen ?
Mkt tacksam för svar.
Dessa bifogade bilder beskriver hur den befintliga stickproppen ser ut (lånade från google J ).
Den engelska stickproppen har en inbyggd 13 amps säkring.
 
  • domestic-plug-200.jpg
  • UK_BS_1363_rewireable_plug.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillåtet och tillåtet.... Vad jag vet så har de 240V i England, så det bör inte vara något större problem att plugga in den i vårt 230V nät. Dock är jag inte bombsäker på om dom har 50hz eller 60hz i England. Här har vi 50hz. Kolla på apparaten vad den vill ha.

Det spelar ingen roll vilket stift du sätter fas/nolla på. Men det är EXTREMT viktigt att du kopplar jord till jordblecken och inget annat!
 
DC = likström. Har svårt att tro att det i england finns likadana uttag för både likström och växelström.
Troligare är väl att svetsen ger 135A likström men att den ska kopplas till 230V växelström.
I så fall är det bara att byta stickpropp till en svensk. Sätter du bara jordledaren på rätt stift så spelar det andra ingen roll.
 
När jag åker till England har jag med mig en adapter så mina kontakter kan kopplas till deras uttag.
Bör väl finnas adapters andra vägen också.
 
Clasohlsson har en adapter för att använda engelska prylar i svenska vägguttag. Tror den kostar 35 kr.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Bara så att ingn onödig förvirring uppstår: europlugg är den platta kontakten _utan_ jordstift som används för upp till 2.5A till apparater med förstärkt isolering och som fungerar i väldigt många europeiska länder.

I ditt fall är det en vanlig schuko du ska ha (CEE 7/4), inte en europlugg.
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Och nej, det spelar ingen roll hur du kopplar fas och nolla i en "svensk" stickpropp (schuko). om det finns märkning sätter man såklart nollan på N och fasen på L, men annars är det vilken som. Du kan ju vrida stickproppen 180 grader i uttaget iaf. Det som måste vara rätt är jorden.
 
Se som sagt upp med jorden, engelsmännen har ibland andra uppfattningar om vilken färg som är jord.
Annars ska det gå bra.
 
El-Datornörd skrev:
Dock är jag inte bombsäker på om dom har 50hz eller 60hz i England. Här har vi 50hz.!
Det är 50Hz även i UK. I hela europa för den delen.
 
  • Gilla
El-Datornörd
  • Laddar…
Kolla så svetsen har en till säkring innan du klipper bort den som sitter i stickproppen. En del aparater från england är bara avsäkrade i kontakten.
Köp hellre adapter från typ Clasohlsson.
 
Glöm de engelska säkringarna. De är till för översäkrade slingdistibutionssystem. Skall prylen användas i Sverige fungerar det utmärkt med att byta till Schuko
 
Den brittiska säkringen lär vara på 13A - då borde apparaten tåla att kopplas till ett svenskt uttag säkrat med 16A.

Byt kontakten - kör inte med en reseadapter för de är halvofta av halvdålig kvalitet.

Om kontakten är gjuten så spara 20cm kabel från kontakten, och montera på en svensk hona på den snutten, så har du en mycket bättre reseadapter än de man köper i butiker (y)


När du monterar kontakten så tänk på att skyddsjorden ska vara lite mer "för lång" än fas/nolla, så att ifall man lyckas dra loss kabeln från kontakten så ska skyddsjorden alltid lossna sist.


Om det inte är något alldeles speciellt med invertern så bör det inte vara nån fara om fas och nolla växlas. Var dock beredd på att t.ex. strömbrytare på den kanske bara bryter ena polen, och det kan då råka bli nollan som bryts.

Om du i Sverige av någon anledning vill vara helt säker på att fas och nolla inte växlas så får du använda en 5-polig röd CEE trefaskontakt (och bara ansluta en fas). (De blåa trepoliga är visserligen märkta fas och nolla men i Sverige är det inte garanterat vilket som är fas/nolla)
 
Jättestort tack för all input. Mycket uppskattat - jag misstänkte att det skulle vara i ordning eftersom, precis som Uno83 säger, det alltid går att vrida Schukon 180 grader. Ja, jag menade såklart hela tiden CEE-kontakt/Schuko - och inte "euro" som ju är ojordad - men tack för tillrättavisingen. Tack även för många bra extratips, framförallt Yxis - jag tar detta med mig. En liten följdfråga bara - så att jag lär mig något:
"Var dock beredd på att t.ex. strömbrytare på den kanske bara bryter ena polen, och det kan då råka bli nollan som bryts." (Yxis):
Kommer detta att påverka säkerheten ?
Bästa Hälsningar
Jörgen
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
kinshasa skrev:
En liten följdfråga bara - så att jag lär mig något:
"Var dock beredd på att t.ex. strömbrytare på den kanske bara bryter ena polen, och det kan då råka bli nollan som bryts." (Yxis):
Kommer detta att påverka säkerheten ?
Bästa Hälsningar
Jörgen
Ja, om Du vill vara 100 % säker på att apparaten är spänningslös. Så räcker det inte att stänga av strömbrytaren. Ty sitter denna på nollan, så kan Du få en elstöt från apparaten trots att denna är avstängd med brytaren och allt ser ut att ha slocknat.

Ta därför för vana att alltid dra ut stickproppen innan Du öppnar en apparat!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.