Hej!

Ska komma en firma i dagarna och byta våran luft-luftpump. Som det ser ut idag at den fast installerad och inte med stickkontakt. Detta gör att elektriker först måste fixa det.

I appratdosan är det en mängd kablar men borde man inte kunna ta en tråd från var av dem pumpen går in i dagsläget och sätta ett eluttag bara? Hoppas ni förstår vad jag menar.


Tack på förhand

Eluttag med öppna kablar och skarvklämmor synliga bakom en vit vägg, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det borde funka.
Tycker nog att det är vanligast med fast installerad värmepump.
En pump ska vara ansluten under många år och i ett uttag kan den tränga in fukt och orsaka att jordfelsbrytare löser ut.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det borde funka.
Tycker nog att det är vanligast med fast installerad värmepump.
En pump ska vara ansluten under många år och i ett uttag kan den tränga in fukt och orsaka att jordfelsbrytare löser ut.

Tack för snabbt svar. Vet inte varför dem envisas med att det ska vara stickkontakt..
 
Vem envisas med det? Vad är det för pump?
 
L Lenteh skrev:
Tack för snabbt svar. Vet inte varför dem envisas med att det ska vara stickkontakt..
Det kan vara en "behörighetsfråga". De som installera värmepumpen får kanske inte göra elinstallationer.
 
Antar att det är exakt så det är...
 
useless useless skrev:
Vem envisas med det? Vad är det för pump?
Installatören. En daikin caldo xrh 40
 
L Lenteh skrev:
Installatören. En daikin caldo xrh 40
Något att tänka på är att med många nya luft/luftvärmepumpar så kan de enbart strömförsörjas från utedelen
 
Skall vara via innerdelen enligt dem.

Tror jag helt enkelt gör så att jag sätter tåtarna på samma ställe som den gamla och sedan på med ett doslock med ledningsurtag..
 
Den ska avsäkras med 13A. Funkar det på det där stället?
 
useless useless skrev:
Den ska avsäkras med 13A. Funkar det på det där stället?
Xrh30 ska säkras med 13A
Xrh40 som det gäller i detta fall ska enligt tillverkaren säkras med 10-13A. 13 i de fall det är extremt kallt och den måste jobba riktigt hårt. Svårt att se det hända här i Skåneland men kanske bra att be en elare kolla det?
 
XRH 30 har strömkabeln till utedelen. Konstigt att 40 har till innedelen.
 
O olotor skrev:
XRH 30 har strömkabeln till utedelen. Konstigt att 40 har till innedelen.
Får helt enkelt förlita mig på dem som säljer och installerar den
 
Min xrh40 strömförsörjs då ifrån utedelen. Sedan är innedelen strömförsörjd via en kabel mellan innedel och utedel.
 
Ni som har Daikin Caldo, kan man ha utgångshålet på höger sida eller måste den gå ut på vänstra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.