Hej alla! Jag har ett gammalt oisolerat kallförråd vars ytterpanel är sliten och behöver kläs om. Nu är det så att hela huset är i ganska dåligt skick och jag kanske river hela skiten om några år. Men tills dess vill jag att det ska se fräshare ut! Jag ska måla fönster och dörrar vita. Någon som vet om man kan spika upp typ stora plywoodskivor på befintlig liggande träpanel och dekorera med läkt och sedan måla rött så det ser ok ut? Känns för dyrt att klä med stående lockpanel. Någon som har tips och idéer på detta så vore jag supertacksam! Tack! :)

/Peter

WP_20131020_10_50_01_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan spika på oljehärdad masonite som målas, och sen lockläkt.
Bygger inte så mycket och är billigare och tåligare än rätt sorts plywood.
 
Tack för bra tips Corre! Så får det nog bli. Är det bara att spika på befintlig panel eller ska jag klä med vindpapp först?
 
Såvida befintlig panel inte är rötskadad eller fuktig så är det bara att smälla på masoniten.
Om du ser till att spika mitt på panelbärdorna så slipper att masoniten vågar sig efter underlaget.
Vindpapp behövs inte.
 
Tack Corre! :)
 
Boarden brukar bli vågig efter en tid dock. Spelar ingen roll i ditt fall kanske men kan ju vara bra att veta.
 
Dark Väjder skrev:
Hej alla! Jag har ett gammalt oisolerat kallförråd vars ytterpanel är sliten och behöver kläs om. Nu är det så att hela huset är i ganska dåligt skick och jag kanske river hela skiten om några år
Men om du ändå överväger att riva allt om några år, duger det då inte med att bara måla om? Det är lite svårt att se på bilden men träfasader kan se rätt bedrövliga ut men bli förvånansvärt fräscha med lite färg. En träkåk ska vara i riktigt risigt skick innan den "behöver kläs om".
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Panelen är lite väl sprucken så det är ingen idé att måla. Många brädor måste i så fall bytas.
 
Jag tycker att det ser rätt fräsht ut på bilden. Vad gör det om det är lite sprickor i panelen? En kladd med färg på så är det ingen annan än du som ser det. Jag hade inte lagt många spänn på ett förråd som ändå ska rivas.

Är det falurött? Isåfall kanske det kan vara värt att borsta av förrådet och göra en strykning.
 
och i värsta fall kan man väl offra någon tub med fogmassa på de värsta sprickorna.
 
Du kan inte ta några när-/detaljbilder på de värsta felen/sprickorna? Det är lite svårt att ge vettiga råd när man inte riktigt ser skicket.
 
Har nu kollat och har bestämt mig för att foga sprickorna och måla befintliga brädor och byta de som är i sämst skick. Kommer bli bra och mycket billigare. Tack för alla tips :) Lägger upp bild när det är klart!
 
  • Gilla
Jan Fernqvist
  • Laddar…
Lite färg och knutbrädor, så blir det toppen! :)
 
Najs.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Och så blev det! :)
WP_20140501_16_03_29_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan Fernqvist och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.