Hej,

Håller på att lägga om golven och har nu kommit så långt att vi ska börja sätta upp lister. Väggarna inte är helt raka utan är svängda åt alla möjliga håll så blev det efter mycket om och men allmogelister från Bauhaus.

Nu till "problemet"... Varken jag eller min man har kunskap inom detta och rådfrågade grannen som jobbar inom bygg, vi fick till svar att det kommer bli svårt att få till hörnen snyggt då det är svårt att gera allmogelister på ett bra sätt.

Tar tacksamt emot tips och råd på hur vi skall få till detta på bästa sätt!

Så här ser listen ut:
Listen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Earlyblaze skrev:
Hej,

Håller på att lägga om golven och har nu kommit så långt att vi ska börja sätta upp lister. Väggarna inte är helt raka utan är svängda åt alla möjliga håll så blev det efter mycket om och men allmogelister från Bauhaus.

Nu till "problemet"... Varken jag eller min man har kunskap inom detta och rådfrågade grannen som jobbar inom bygg, vi fick till svar att det kommer bli svårt att få till hörnen snyggt då det är svårt att gera allmogelister på ett bra sätt.

Tar tacksamt emot tips och råd på hur vi skall få till detta på bästa sätt!

Så här ser listen ut:
[bild]
Det är inga problem att gera de listerna.
Hörnen kanske inte är exakt 45 hrader men prova er fram med spillbitar.

Förstår inte varför det inte skulle gå?
 
Antingen gerar ni ihop dom och lägger lite mjukfog i skarven eller så figursågar ni den ena listen med lövsåg så att den följer den andra listens profil.
 
Tack snälla för svar!
Min tanke var också att vi skulle gera 45 grader, men när grannen sa att det skulle bli problem med hörnen blev jag osäker.
Vi får helt enkelt testa med spillbitar innan vi ger oss på hörnen :)
 
Jag skulle gjort (och gör) som Locke säger först, gera och mjukfoga, utifall det behövs.
 
  • Gilla
Majlu
  • Laddar…
Allmogelisterna är inte svåra att gera i sig, men det kan bli knepigt iom att era väggar inte är raka.

Vad har ni tillgång till för verktyg?

Ett annat sätt är att sätta hörnklossar i hörnen. Då slipper ni gera.
 
andersmc skrev:
Allmogelisterna är inte svåra att gera i sig, men det kan bli knepigt iom att era väggar inte är raka.

Vad har ni tillgång till för verktyg?

Ett annat sätt är att sätta hörnklossar i hörnen. Då slipper ni gera.
Smaken är ju som baken. Svärfar är en riktig slarver och sätter jämt upp de där klossarna och de är så fula att jag vill spy varje gång jag ser dem.
 
Lättaste sättet att få snyggt i hörnorna är att köra ena listen in mot väggen (raksågad) den andra listen gersågar man som om den skulle suttit i ett innerhörn då framträder profilen på allmogelisten och man kan då såga eller tälja fram en perfekt passform mot den andra listen.
 
  • Gilla
oloviockelbo och 1 till
  • Laddar…
För fin-fina resultat behöver du:

- En kap- geringsåg med någorlunda fintandad klinga. Helst ska det gå att ställa större vinkel en 45 grader, ifall rummets (inner)hörn är större än 90 grader.
- En smygvinel. Du kan göra en egen av spilbitar.
- En passare för ytterhörn större än 90 grader, hjälper dig att finna bisektrisen.
- Vitt montagelim. Jag limmar och vid behov skruvar (helt försänkta skruvar). Dyckert funkar också.

Fyll alla skarvar flödigt med lim som att limmet trycks ut. Några timmar senare skär du bört överflödet med rakblad/brytblad.
Får du flisor och mindre lyckade kapningar, lägg sparsamt med lim, och spackla vid senare tillfälle med snickerispackel.
Testa alltid med spilbitar innan du kapar en färdig list. Du får allt som oftast kompensera med gersågen 1-2 grader när du kapar listerna liggande. Min 254 mm klingar klarar kapa 95 mm höga lister stånde, så det beror på vad du har för såg, och hur höga dina lister är.
 
  • Gilla
Sofiagra80
  • Laddar…
Klicka skrev:
Här är hemligheten: [länk]
Hur lång tid kommer det att ta, givet dina lister är tämligen hårt profilerade? Takes for ever, man!
https://www.youtube.com/watch?v=HsnOsidTT0s
Hur mycker flisor och knäckta geringar får du om du juckar fram och tillbaka med en figursåg? :p
 
Om man sågar med klinga så gör man bäst i att inte fullfölja snittet helt utan spara det allra sista och skära det med en vass kniv istället.
 
Man får väl öva lite först på spillbitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.