JAg ska totalrenovera ett gammalt timmerhus som ska ha stående panel och tilläggsisolering på gavlarna (endast pga att få rätt nivå jämfört med grund och tak enligt tidigare). Jag har beställt fönster (tanums fönster i trä) som kommer först om 5 veckor. Jag kommer inte ha någon plåt utan göra allt runt fönstren i trä
Fösterhålen kommer behöva justeras lite här och var, dels pga olika storlekar men även pga lite rötskador.
Jag tänker göra så mycket som möjligt innan fönstren kommer... JAg har bytt fasad och fönster tidigare men aldrig blivit helt nöjd med detaljerna runt fönstret, velat å fått göra om etc etc och vill inte stå där om 5 veckor och tvingas riva ner brädor som är feltänkta... Hatar när karmskruven missar allt som går att skruva i tex... det har hännt förut och leder till massa merjobb....
Fönsterna har jag tänkt sätta i linje med fasaden, alltså inga "insjunkna" fönster
Min tanke är som följer där jag har endel frågetecken allteftersom....(jag har googlat och kollat träguiden.se... ):
1. Alla fönsterhål som inte stämmer sätter jag en regelruta. Ytterkanten på regelrutan linjerar jag med vad??? samma nivå som färdig fasad eller i linje med spikläkten elller i linje med ytterväggen????. Stämmer hålbilden i väggen salar jag ev på timmret beroende på vad ni säger om föregående fråga..
2. Sätter vinpapp över hela väggen, rakt över fönsterhålen som jag skär upp sedan. För att det ska funka bör ju iof regelramen för fönstren vara i nivå med väggen...alltså innan spikläkten....detta riskerar ju att få karmskruven farligt nära kanten eller rent av i "luften..." eller i nån skarv...
3. Sätter panel där sista brädan mot fönstret slutar x antal cm från fönsterhålet men tillräckligt nära för att en 12.5cm foderbräda ska kunna överlappa fönster och panelbräda.
4. Nu till en kluring... Fönsterbrädan över fönstret: JAg snedsågar denna så den får lämpligt lut som trycks mot en spikregel , Jag jackar in i sista klädselbrädan 1cm så fönsterbrädan möter panelbrädan under lockläkten och att fönsterbrädan sedan sticker ut några cm förbi lockläckten, se figur. Är detta en fuktsäker lösning
Fösterhålen kommer behöva justeras lite här och var, dels pga olika storlekar men även pga lite rötskador.
Jag tänker göra så mycket som möjligt innan fönstren kommer... JAg har bytt fasad och fönster tidigare men aldrig blivit helt nöjd med detaljerna runt fönstret, velat å fått göra om etc etc och vill inte stå där om 5 veckor och tvingas riva ner brädor som är feltänkta... Hatar när karmskruven missar allt som går att skruva i tex... det har hännt förut och leder till massa merjobb....
Fönsterna har jag tänkt sätta i linje med fasaden, alltså inga "insjunkna" fönster
Min tanke är som följer där jag har endel frågetecken allteftersom....(jag har googlat och kollat träguiden.se... ):
1. Alla fönsterhål som inte stämmer sätter jag en regelruta. Ytterkanten på regelrutan linjerar jag med vad??? samma nivå som färdig fasad eller i linje med spikläkten elller i linje med ytterväggen????. Stämmer hålbilden i väggen salar jag ev på timmret beroende på vad ni säger om föregående fråga..
2. Sätter vinpapp över hela väggen, rakt över fönsterhålen som jag skär upp sedan. För att det ska funka bör ju iof regelramen för fönstren vara i nivå med väggen...alltså innan spikläkten....detta riskerar ju att få karmskruven farligt nära kanten eller rent av i "luften..." eller i nån skarv...
3. Sätter panel där sista brädan mot fönstret slutar x antal cm från fönsterhålet men tillräckligt nära för att en 12.5cm foderbräda ska kunna överlappa fönster och panelbräda.
4. Nu till en kluring... Fönsterbrädan över fönstret: JAg snedsågar denna så den får lämpligt lut som trycks mot en spikregel , Jag jackar in i sista klädselbrädan 1cm så fönsterbrädan möter panelbrädan under lockläkten och att fönsterbrädan sedan sticker ut några cm förbi lockläckten, se figur. Är detta en fuktsäker lösning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
4. Ja det är en ok lösning så länge som fönsterbrädan går utanför fönsterfodren.
Edit: Glöm inte att göra infästningen av den ovanliggande vattbrädan/offerbrädan/fönsterbrädan så att den är lätt utbytbar utan demontering av lister, foder och fasadbrädor i övrigt.
Fönster i liv med fasaden betyder att fönsterfodren sitter ovanpå fönsterkarmen och de underliggande panelbrädorna, dvs i samma nivå som lockläkt. Alltså ska fönstret (fönsterkarmen) liva med den undre fasadbrädans ytterkant. Så har du bara uppgift på vilket avstånd karmhålen sitter från ytterkanten på fönstret så vet du var du ska ha massivt trävirke.
Edit: Glöm inte att göra infästningen av den ovanliggande vattbrädan/offerbrädan/fönsterbrädan så att den är lätt utbytbar utan demontering av lister, foder och fasadbrädor i övrigt.
Fönster i liv med fasaden betyder att fönsterfodren sitter ovanpå fönsterkarmen och de underliggande panelbrädorna, dvs i samma nivå som lockläkt. Alltså ska fönstret (fönsterkarmen) liva med den undre fasadbrädans ytterkant. Så har du bara uppgift på vilket avstånd karmhålen sitter från ytterkanten på fönstret så vet du var du ska ha massivt trävirke.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar -
Vill sätta ny liggande ytterpanel på timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Ersätta plastmatta på källargolv
Golv -
Färdigställa entré efter byte av ytterdörr ersätta betongglas med panel
Fönster & Dörrar -
Sätta plastmatta och träpanel i oisolerad källare?
Badrum